Drawing as a source of feedback during analytical studies
Wariant tytułu
Rysunek jako wsparcie w badaniach analitycznych
Autor
Bogdanowska, Monika
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Wyzwania XXI wieku. Rysować, malować czy skorzystać z komputera : praca zbiorowa. T. 2, Mistrzowie, nauczyciele i uczniowie. Architekt i jego warsztat rysunkowy = Challenges of the 21st Century. To Draw, to paint or to use a computer. Vol. 2, Masters, teachers and their students. An architect and his drawing workshop / pod red. Marii J. Żychowskiej
Strony
21-30
Język
angielski
Uwagi
II International Conference from the cycle Technical Drawing, Painting and Sculpture in Architectural Education. Challenges of the 21st century: To Draw, to Paint or to Use a Computer, Cracow 29-30 May 2015
II Międzynarodowa Konferencja z cyklu Nauczanie rysunku, malarstwa i rzeźby dla architektów. Wyzwania XXI wieku: Rysować, malować czy skorzystać z komputera, Kraków 29-30 maja 2015
Drawing is widely recognized as a tool for communication which enables architects to present and discuss their concepts; the drawing thus becoming the outcome of an idea. However, the process of drawing can also function the other way round. The process may be used as a tool of analysis and recognition, which inspires an architect to in-depth research, the results of which are finally presented as a drawing. In this context, the process sequence may be described as: analysis – research – synthesis, with the first and the final stages expressed in a pictorial form. The case study discussed in the paper will include the sketchbooks of Janusz Bogdanowski, an architect who employed drawing as one of the basic tools of scientific analysis and synthesis throughout his professional life.
Rysunek jest powszechnie uznawany za narzędzie komunikacji, które daje architektom możliwość prezentacji i omawiania koncepcji; w tym sensie jest on niejako rezultatem pewnej wizji. Jednakże sam proces rysowania może także przebiegać w odwrotnym kierunku. Może on być użyty jako narzędzie analizy i poznania, które z kolei inspiruje architekta do pogłębionych badań, a te ostatecznie mogą być ponownie przedstawione w formie rysunkowej. Dlatego przebieg procesu może być opisany jako: analiza – badanie – synteza, przy czym pierwszy i ostatni etap uwidacznia się w formie obrazowej. Studium przypadku przedstawione w niniejszym artykule będą szkicowniki pozostawione przez architekta – Janusza Bogdanowskiego, który przez całe zawodowe życie używał rysunku, jako jednego z głównych narzędzi naukowej analizy i syntezy.