Kształtowanie potencjału przewozowego przedsiębiorstw transportu kolejowego
Wariant tytułu
Shaping the carrying potential of railway transport companies
Autor
Szkoda, Maciej
Współtwórca
Guzowski, Stanisław [red. nauk.]
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki [inst. sprawcza]
Data wydania
2017
Miejsce wydania
Wydawnictwo PK
Wydawca
Kraków
Tytuł serii
Mechanika
Język
polski
ISBN
978-83-7242-925-4
Słowa kluczowe
efektywność, transport kolejowy, koszty cyklu istnienia, analiza RAMS, niezawodność i bezpieczeństwo, kolejowe środki transportu
Abstrakt
Praca dotyczy problematyki oceny efektywności kształtowania potencjału przewozowego w przedsiębiorstwach transportu kolejowego. Na podstawie przeprowadzonej identyfikacji obszaru tematycznego i studium analitycznego w zakresie oceny efektywności stwierdzono, że standardowe ekonomiczne metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych w zastosowaniu do złożonych obiektów technicznych, jakimi są pojazdy kolejowe, opisywanych obszernym zbiorem charakterystyk niezawodności i bezpieczeństwa RAMS posiadają istotne ograniczenia i nie uwzględniają wszystkich aspektów ich istnienia. Miarą, która je uwzględnia jest koszt cyklu istnienia LCC. Analiza aktualnego stanu wiedzy w zakresie podstaw metodycznych i rozwiązań praktycznych w aplikacji LCC, doprowadziła do sformułowania celu naukowego: opracowania metody oceny efektywności przedsięwzięć związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego, opartej na kryterium LCC i uwzgledniającej charakterystyki niezawodności RAMS w różnych fazach cyklu istnienia kolejowych środków transportu. Dążąc do realizacji postawionego celu przedstawiono koncepcję zarządzania LCC kolejowych środków transportu obejmującą przedsięwzięcia podejmowane w fazie koncepcji, projektowania i eksploatacji. Opracowana metoda polega na monitorowaniu i analizowaniu danych o charakterze eksploatacyjnym i ekonomicznym w różnych fazach cyklu istnienia oraz podejmowaniu przedsięwzięć mających na celu utrzymywanie kosztów dominujących w LCC na jak najniższym poziomie. Proponowana metoda została zweryfikowana w ramach licznych prac badawczo-rozwojowych w większości prowadzonych pod kierownictwem autora w Instytucie Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, w latach 2004 ÷ 2016, dla polskich przedsiębiorstw transportu kolejowego (producentów, wykonawców modernizacji, przewoźników kolejowych). Możliwości praktycznego zastosowania opracowanej metody przedstawiono na bazie zrealizowanych prac związanych ze zmodernizowaną lokomotywą SM42 typu 6D – po modernizacji typu 6Dg. Przedstawione w pracy wyniki w pełni uzasadniają opracowaną metodę zarządzania LCC, jako miarę efektywności i narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego przedsiębiorstw transportu kolejowego. Po podsumowaniu rezultatów pracy zaproponowano kierunki dalszych prac związanych z podjętym tematem.
Klasyfikacja PKT
692100 Transport kolejowy
690000 Transport
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK