A multi-criteria appraisal of the selection of means of urban passenger transport using the Electre and AHP methods
Wariant tytułu
Wielokryterialna ocena wyboru środków miejskiego transportu pasażerskiego z wykorzystaniem metod Electre i AHP
Autor
Dudek, Mariusz
Solecka, Katarzyna
Richter, Matthias
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Vol. 115, iss. 6
Strony
79-93
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.18.088.8693
Słowa kluczowe
transportation corridor, public transportation, multi-criteria decision making
korytarz transportowy, komunikacja zbiorowa, wielokryterialne wspomaganie decyzji
Abstrakt
This article presents the main components of the multi-criteria decision making (MCDM) methodology and their application in the assessment of several public transportation solutions in a specific traffic corridor. The corridor in question is 15 km long and runs through the centre of Wrocław, Poland. The analysis focused on six alternative scenarios. The following elements were taken into consideration in their design: alternative means of land transport; different types of vehicles and priorities for public transportation; location of bus and tram stops. The individual solutions were assessed based on six criteria designed to measure different aspects of the problem with the use of two alternative MCDM methods: Electre III/IV and AHP. Computational experiments established the final ranking of transport solutions in the corridor from best to worst in terms of the analysed criteria.
W artykule przedstawiono elementy metodologii wielokryterialnego wspomagania decyzji (MCDM), a następnie możliwość zastosowania metod MCDM do oceny rozwiązań obsługi pasma zabudowy komunikacją zbiorową. Rozważany korytarz transportowy zlokalizowany jest w centrum miasta Wrocławia (korytarz o długości 15 km). Ocenie poddano 6 wariantów rozwiązań, przy konstruowaniu których uwzględniono następujące elementy: alternatywne środki transportu (środki transportu naziemnego), różne typy pojazdów, priorytety dla transportu publicznego, lokalizację przystanków. Do oceny rozwiązań przyjęto zestaw 6 kryteriów uwzględniających różne aspekty rozważanego problemu. Zbiór wariantów oceniono dwiema metodami wielokryterialnego wspomagania decyzji (MCDM): metodą Electre III/IV oraz AHP. W wyniku przeprowadzonych eksperymentów obliczeniowych uzyskano uszeregowanie końcowe wariantów od najlepszego do najgorszego względem rozważanych kryteriów.