The first part of this paper presents a comparison of the measured and simulated results of the load variability of rectifier units of a tram traction substation. The subject of the tests was a power supply substation for the contact line of a tramway, the profile and traffic of which was known. After a positive appraisal of the applied simulation method, an assessment of the range of load variability for the rectifier units took place for a hypothetical situation involving the concentrated disposition (layout) of the traction substations (socalled micro-substations). The results acquired under the described circumstances are presented in the second part of this paper.
W pierwszej części artykułu dokonano porównania wyników pomiarowych i symulacyjnych dotyczących zakresu zmienności obciążania zespołów prostownikowych tramwajowej podstacji trakcyjnej. Obiektem badań była rzeczywista podstacja zasilająca sieć trakcyjną na linii o znanym profilu i występującym na niej ruchem tramwajów. Po pozytywnej ocenie zastosowanej metody symulacyjnej – przeprowadzono ocenę zakresu zmienności obciążeń zespołów prostownikowych dla hipotetycznej sytuacji, polegającej na zagęszczeniu lokalizacji podstacji trakcyjnych (tzw. mikropodstacji). Uzyskane dla tych okoliczności wyniki znajdują się w drugiej części artykułu.