Active system for control of operational parameters of mine diesel locomotive drive
Variant of the title
Aktywny system kontroli parametrów pracy układu napędowego górniczej lokomotywy spalinowej
Author
Dobrzaniecki, Piotr
Published in
Technical Transactions
Numbering
Y. 112, iss. 3-M
Pages
23-33
Release date
2015
Place of publication
Kraków
Publisher
Wydawnictwo PK
Language
English
DOI
10.4467/2353737XCT.15.172.4377
Keywords
diesel drive, mine rail locomotive, traction control system
górnictwo, napęd spalinowy, górnicza lokomotywa spalinowa, system kontroli trakcji
Abstract
Requirements for better reliability, durability and effectiveness of the suggested means of transportation make the need of using state-of-the-art control systems and the system managing the work of the various vehicle components, such as the engine, brakes, etc. ABS, ASR, ESP and other systems are well known and widely used in the automotive industry. The traction control systems, eliminating the negative phenomena in the transient operation of driving systems are also met in rail vehicles. As there are no such solutions for narrow-gauge railway vehicles, including those used in mining plants, the system for control of operational parameters of the driving system of a mine diesel locomotive is suggested. The method for measurements of vehicle speed is indicated and use of these data in an adaptive system which adapts the operation of the driving system to the current contact conditions between wheel and rail is indicated.
Rosnące wymagania odnośnie do niezawodności, trwałości i efektywności proponowanych środków transportowych powodują, że niezbędne jest stosowanie nowoczesnych systemów sterujących i zarządzających pracą poszczególnych układów pojazdu, takich jak silnik spalinowy, układ hamulcowy itp. Powszechnie znane i stosowane w motoryzacji są układy typu ABS, ASR , ESP i inne. Również w pojazdach szynowych spotyka się układy kontroli trakcji, zapobiegające niekorzystnym zjawiskom w stanach nieustalonych pracy układu napędowego. Wobec braku tego typu rozwiązań, przeznaczonych do wąskotorowych pojazdów szynowych, w tym tych stosowanych w zakładach górniczych, zaproponowano opracowanie systemu kontroli parametrów pracy układu napędowego, przeznaczonego dla górniczej lokomotywy spalinowej. Wskazano sposób realizacji pomiaru prędkości pojazdu i zaproponowano wykorzystanie tych danych w adaptacyjnym układzie dostosowującym pracę układu napędowego do aktualnych warunków współpracy koła z szyną.
Department
Zbiory cyfrowe BPK
License
Licencja PK
Access rights
Zasób dostępny dla wszystkich
Cookies or other similar solutions are used on the page. Take a look at privacy policy to get to know the details.