Modelling manoeuvres that may induce side skid in a front-wheel drive car
Variant of the title
Modelowanie manewrów wywołujących stan zarzucenia w samochodzie przednionapędowym
Author
Kluziewicz, Michał
Published in
Technical Transactions
Numbering
Y. 112, iss. 3-M
Pages
53-59
Release date
2015
Place of publication
Kraków
Publisher
Wydawnictwo PK
Language
English
DOI
10.4467/2353737XCT.15.175.4380
Keywords
vehicle dynamics, car driving techniques, road traffic safety, oversteering, side skid
dynamika samochodu, techniki prowadzenia, bezpieczeństwo ruchu drogowego, nadsterowność, zarzucenie
Abstract
The simulation and experimental verification of oversteer inducing manoeuvres are presented. A transient state of oversteering in a front-wheel drive car is initiated only by using steering wheel, throttle and brake inputs. The car’s motion is simulated with a single-track dynamic model with a parameterized input that sufficiently reproduces the behaviour of a front-wheel drive Peugeot 106 XSI (group N). The conclusions may be useful in better understanding complex driving techniques and vehicle dynamics that are not commonly described in basic elaborations.
Przedstawiono wyniki badań symulacyjnych oraz drogowych dla manewrów wywołujących przejściowy stan nadsterowności przednionapędowego pojazdu o podsterownej charakterystyce w ruchu ustalonym. Do analizy symulacyjnej wykorzystano rowerowy model o nieliniowych charakterystykach samochodu Peugeot 106 XSI (N-grupowy) zweryfikowany podczas prób drogowych. Inicjacja stanu nadsterowności następowała wskutek zadanego wymuszenia kierownicą oraz pedałami przyspiesznika i hamulca. Wyniki pracy mogą być przydatne w zrozumieniu bardziej złożonej dynamiki samochodu i techniki jego prowadzenia, które nie są opisywane w klasycznych opracowaniach.
Department
Faculty of Mechanical Engineering
License
Licencja PK
Access rights
Zasób dostępny dla wszystkich
Cookies or other similar solutions are used on the page. Take a look at privacy policy to get to know the details.