Modelling manoeuvres that may induce side skid in a front-wheel drive car
Wariant tytułu
Modelowanie manewrów wywołujących stan zarzucenia w samochodzie przednionapędowym
Autor
Kluziewicz, Michał
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 112, iss. 3-M
Strony
53-59
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.15.175.4380
Słowa kluczowe
vehicle dynamics, car driving techniques, road traffic safety, oversteering, side skid
dynamika samochodu, techniki prowadzenia, bezpieczeństwo ruchu drogowego, nadsterowność, zarzucenie
Abstrakt
The simulation and experimental verification of oversteer inducing manoeuvres are presented. A transient state of oversteering in a front-wheel drive car is initiated only by using steering wheel, throttle and brake inputs. The car’s motion is simulated with a single-track dynamic model with a parameterized input that sufficiently reproduces the behaviour of a front-wheel drive Peugeot 106 XSI (group N). The conclusions may be useful in better understanding complex driving techniques and vehicle dynamics that are not commonly described in basic elaborations.
Przedstawiono wyniki badań symulacyjnych oraz drogowych dla manewrów wywołujących przejściowy stan nadsterowności przednionapędowego pojazdu o podsterownej charakterystyce w ruchu ustalonym. Do analizy symulacyjnej wykorzystano rowerowy model o nieliniowych charakterystykach samochodu Peugeot 106 XSI (N-grupowy) zweryfikowany podczas prób drogowych. Inicjacja stanu nadsterowności następowała wskutek zadanego wymuszenia kierownicą oraz pedałami przyspiesznika i hamulca. Wyniki pracy mogą być przydatne w zrozumieniu bardziej złożonej dynamiki samochodu i techniki jego prowadzenia, które nie są opisywane w klasycznych opracowaniach.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.