Thermal analysis of a PMSM using fea and lumped parameter modeling
Wariant tytułu
Analiza cieplna silnika PMSM za pomocą metody elementów skończonych oraz schematu cieplnego
Autor
Mynarek, Piotr
Kowol, Marcin
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 112, iss. 1-E
Strony
97-107
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.15.031.3831
Słowa kluczowe
PMSM, thermal analysis, homogenization
silnik PMSM, analiza cieplna, homogenizacja
Abstrakt
Permanent magnet synchronous motors are often used in hybrid electric vehicles due to the high power density. Overheating in a PMSM motor can cause negative effects on the work of permanent magnets and a significant shortening of the life of the machine due to the phenomenon of the thermal ageing of insulation. Therefore, it is extremely important to know the exact temperature distribution in different parts of the electrical machine under various operating conditions. This paper presents a lumped parameter thermal model and FE model of a permanent magnet synchronous motor. A method for the homogenization of a stator winding is also described. In order to validate the accuracy of the calculation results, measurements on the physical model of the machine were carried out.
Silniki synchroniczne z magnesami trwałymi dzięki dużej gęstości mocy są coraz chętniej wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu. Zbyt duże nagrzewanie silnika PMSM może wpływać negatywnie na pracę magnesów trwałych oraz spowodować skrócenie czasu życia maszyny w wyniku termicznego starzenia się izolacji. Dlatego też niezmiernie ważna jest dokładna znajomość rozkładu temperatury w poszczególnych częściach maszyny elektrycznej, w różnych jej stanach pracy. W artykule przedstawiono analizę cieplną silnika synchronicznego z magnesami trwałymi przeprowadzoną metodą schematów cieplnych, jak również metodą elementów skończonych (MES). Opisano także metodę homogenizacji uzwojeń wsypywanych. Wyniki symulacji komputerowych zostały zweryfikowane pomiarowo na obiekcie rzeczywistym silnika.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.