The assessment of road pavements in terms of their properties and surface features is both complex and difficult. The indicators which describe the surface quality are eg. a longitudinal and transverse profile, a coefficient of friction, the International Roughness Index (IRI) and surface cracks. The article presents a method of using the data describing a real longitudinal profile of pavements, which was obtained by way of a self-constructed device named Walking-Profiler. It also proposes a way of calculating it with the use of numerical modelling of a Planograph, and also (simultaneously) the collected data can be used to calculate the International Roughness Index.
Analiza nawierzchni drogowych pod względem ich parametrów i cech powierzchniowych jest złożona i kłopotliwa. Czynnikami, które charakteryzują jej jakość powierzchniową, są m.in. równość podłużna i poprzeczna, stan spękań, wsp. tarcia, IRI. Artykuł prezentuje propozycję wykorzystania danych opisujących rzeczywisty profil podłużny nawierzchni jezdni, zebrany przy zastosowaniu własnej konstrukcji urządzenia profilometrycznego oraz przeliczenia ich przy użyciu numerycznego zamodelowania planografu, a także (niejako przy okazji) zebrane dane mogą posłużyć do kalkulacji wskaźnika IRI.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.