Application of interpolated discrete Fourier transform method in the diagnostics of cage induction motors
Wariant tytułu
Zastosowanie metody interpolowanej dyskretnej transformaty Fouriera do diagnostyki silników indukcyjnych klatkowych
Autor
Krzyk, Przemysław
Pragłowska-Ryłko, Natalia
Sułowicz, Maciej
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 112, iss. 1-E
Strony
315-324
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.15.052.3852
Słowa kluczowe
Discrete Fourier Transform (DFT), two and three-point IpDFT method, estimation of signal parameters, spectral leakage, time windows RVCI, diagnosis of electrical motors
Dyskretna Transformata Fouriera, dwu- i trzypunktowa metoda IpDFT, estymacja parametrów sygnału, przeciek widma, okna czasowe RVCI, diagnostyka silników elektrycznych
Abstrakt
This paper compares the accuracy of the multi-frequency stator phase current spectrum estimation. This is as a development of considerations made in [1]. In this paper, the authors added to previous results for the classic Discrete Fourier Transform method and the two-point interpolated DFT method (IpDFT), new results obtained by three-point IpDFT method’s algorithm. The analysis was made for slip spectrum component which is used for cage damage detection. To minimize the spectrum leakage effect, the selected Rife-Vincent Class I windows (RVCI ) were used. The article focuses on the effectiveness of spectral component estimation in function of the used method, type of time window and measurement time. Values of errors of frequency and amplitude estimations are presented on graphs. The authors compared theoretical considerations with the case of real stator current of an asynchronous motor with a broken cage. This article can be used as a base for further studies on the diagnosis of induction motors.
Niniejszy artykuł przedstawia porównanie dokładności estymacji parametrów dla sygnału wieloharmonicznego. Artykuł jest rozszerzeniem rozważań zawartych w pracy [1]. Autorzy poszerzyli poprzednie badania wykonane dla klasycznej metody DFT i interpolowanej dwupunktowej metody DFT o kolejny algorytm – trzypunktową metodę interpolowanego DFT . Analizę przeprowadzono dla częstotliwości poślizgowej widma, którą stosuje się najczęściej do detekcji uszkodzeń silnika. W celu ograniczenia wpływu przecieku widma użyto wybranych okien Rife’a–Vincenta klasy I (RVCI). Niniejszy artykuł koncentruje się na skuteczności estymacji składowych widma w zależności od użytej metody, wykorzystanego okna czasowego i czasu pomiaru. Wartości błędów estymacji częstotliwości i amplitudy zostały przedstawione na wykresach. Autorzy porównali wyniki rozważań teoretycznych z rzeczywistym przypadkiem uszkodzenia klatki silnika indukcyjnego. Tekst ten może stanowić podstawę dalszych badań dotyczących doskonalenia metod diagnostyki silników indukcyjnych.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Wydział
Wydział Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.