VRML generator of land features 3D representation based on a hypsometric map
Wariant tytułu
Generator kodu VRML trójwymiarowej reprezentacji ukształtowania terenu na podstawie mapy hipsometrycznej
Autor
Pasternak, Wojciech
Latała, Zbigniew
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 105, Z. 3, 3-M
Data wydania
2008
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Abstrakt
The paper contains an original program "KARTOGRAF 3D" enabling a 3D model of land features to be created based on the hypsometric map. 3D modelling is carried out by generating a VRML code being a digital representation of the topography. All the project is a Windows application designed for Windows and implemented in language C++ by using the IDE tool of Borland- C++ Builder RAD type [4]. Such environment was chosen because it allows creation of quickly expanded user interfaces and easy assigning of functionalities implemented in language C++, while keeping an attractive interface. The program enables a hypsometric map to be downloaded, viewed as a contour map and as a finally generated 3D-model. In addition, the application allows a texture model and fog effect to be imposed on the generated surface features, thus making the scene more realistic.
W artykule przedstawiony zastał autorski program „KARTOGRAF 3D” pozwalający na generowanie trójwymiarowego modelu rzeźby terenu na podstawie mapy hipsometrycznej. Modelowanie 3D realizowane jest poprzez generowanie kodu VRML, stanowiącego zapis cyfrowy topografii. Cały projekt jest aplikacją okienkową, napisaną dla systemu Windows i zaimplementowany został w języku C++ z zastosowaniem narzędzia IDE typu RAD firmy Borland – C++ Builder [4]. Celowo zostało wybrane takie środowisko, ponieważ pozwala ono na szybkie tworzenie rozbudowanych interfejsów użytkownika i łatwe podpinanie do nich funkcjonalności zaimplementowanych w języku C++, przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjnego interfejsu. Program pozwala na wczytywanie mapy hipsometrycznej, a następnie na jej przeglądnie w formie mapy poziomicowej oraz jako gotowego, wygenerowanego modelu trójwymiarowego. Dodatkowo aplikacja została tak zaprojektowana, aby można było nakładać na wymodelowany teren tekstury oraz efekt mgły, co w znaczący sposób urealistycznia utworzoną scenę.