Kondensatorowy zasobnik energii dla pojazdów trakcji elektrycznej
Wariant tytułu
Capacitive energy storage for tractions vehicles
Autor
Giziński, Paweł
Giziński, Zygmunt
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Elektrotechnika
Numeracja
R. 104, Z. 5, 1-E
Data wydania
2007
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Electric traction vehicles are important receivers of electric energy. Modern IGBT converter systems allow high efficiency usage of energy with recuperation of some vehicle kinetic energy in braking mode. Theoretically, in urban transport it is possible to recover 20–40% of the energy used for traction and energy saved for one tramcar per year can be estimated at about 40 MWh. For a middle size town operating 300 tramcars gives some 12 000 MWh braking energy saved per year. To make the recuperation effective it is necessary to reuse the returned energy by other vehicles on a power supply section. Effectiveness increase of recovering vehicle braking energy can be achieved by installing at traction substations inertial or capacitor energy storage systems or by installing on the vehicle capacitor energy storage systems with lower power and energy capacity, sufficient to take over braking energy corresponding to the traffic conditions and vehicle speed. Such a system with 9 Farad/600 V capacitor energy storage, for a tramcar with of 30 Mg is being considered in the following paper.
Elektryczne pojazdy trakcyjne są ważnymi odbiorcami energii elektrycznej. Nowoczesne przekształtniki IGBT pozwalają na wysoką efektywność odzysku energii w czasie hamowania rekuperacyjnego. Teoretycznie, w transporcie miejskim można odzyskać 20–40% energii trakcyjnej, co w skali roku w odniesieniu do jednego tramwaju daje ok. 40 MWh. Dla miasta średniej wielkości, mającego 300 tramwajów, ilość zaoszczędzonej energii wyniesie ok. 12 000 MWh w skali roku. Aby rekuperacja była efektywna, niezbędne jest jej wykorzystanie przez pozostałe pojazdy, znajdujące się na odcinku zasilania. Wzrost efektywności hamowania odzyskowego może być osiągnięty przez zastosowanie na podstacjach trakcyjnych zasobników energii typu inercyjnego lub kondensatorów. Możliwe jest też zainstalowanie kondensatorowego magazynu energii o mniejszej mocy i pojemności, wystarczającego do przyjęcia energii hamowania, odpowiadającej warunkom ruchowym i prędkości pojazdu. W artykule opisano system dla wagonu tramwajowego o masie 30 t z kondensatorami o pojemności 9 F na napięcie 600 V.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.