The decrease of voltage drops in DC traction power supply using STATCOM devices
Wariant tytułu
Ograniczenie spadków napięcia w kolejowych układach zasilających za pomocą urządzeń typu STATCOM
Autor
Szczepanik, Jerzy
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Elektrotechnika
Numeracja
R. 104, Z. 5, 1-E
Data wydania
2007
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Abstrakt
One of the main problems in the railway supply stations are the voltage drops due to the changes of the load. In this paper one of the FACTS devices – STATCOM is proposed as a voltage regulator connected at the substation input. The STATCOM is a device which can supply capasitive or inductive power to the supply network and thus it can act as a compensator or as a voltage regulator. The control signals to the STATCOM were build using input voltage instant phase and an average value of the output DC voltage (averaged over 20 ms window). The static and dynamic performances of the substation were then investigated. The STATCOM was found to be able to substantialy reduce voltage changes at the substation output for a sudden load changes.
Jednym z podstawowych problemów w układach zasilania klasycznych podstacji trakcyjnych są spadki napięć w liniach zasilających. W niniejszym artykule zaproponowano zastosowanie urządzenia typu FACTS (Flexible AC Transmission Systems) – STATCOM-u w celu zmniejszenia wahań napięcia na szynach prądu stałego układu trakcyjnego. Proponowane rozwiązanie nie prowadzi do zmiany struktury układu podstacji trakcyjnej, a sterowanie napięciem wyjściowym odbywa się przez sterowanie napięciem po stronie zasilania z sieci rozdzielczej za pomocą dodatkowego urządzenia sterującego rozpływem mocy biernej w tej sieci. Symulacje przeprowadzone dla typowych rozwiązań systemów zasilania podstacji wykazały, że regulator STATCOM jest w stanie utrzymywać nominalne napięcie na wyjściu DC podstacji przy zmiennym obciążeniu dla szerokiego zakresu tych obciążeń, a dynamika układu dla nagłych zmian obciążeń jest zadowalająca.