Sterowanie wielopoziomowe układu napędowego trakcyjnego pojazdu kołowego z napędem elektrycznym lub hybrydowym
Wariant tytułu
Multilevel control of the wheel vehicle traction drive system with electric and hybrid drive
Autor
Szymański, Zygmunt
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Elektrotechnika
Numeracja
R. 104, Z. 5, 1-E
Data wydania
2007
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule dokonano przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych pojazdów kołowych z napędem elektrycznym i hybrydowym: szeregowym, równoległym i szeregowo-równoległym, z połączeniem silnika elektrycznego i spalinowego. Przedstawiono także różne konstrukcje silników trakcyjnych: silnik indukcyjny (z podwójnym wirnikiem, z dzielonym obwodem magnetycznym wirnika) oraz zintegrowany silnik synchroniczny. Zamieszczono modele matematyczne obwodów: elektrycznych, układu napędowego pojazdu, układu mechanicznego oraz kinematycznego pojazdu kołowego. System sterowania wielopoziomowego został wykorzystany do sterowania pojazdu kołowego. Aby zapewnić sterowanie optymalne pojazdu kołowego z napędem elektrycznym i hybrydowym zastosowano różne kryteria: minimum poboru energii dla jazdy optymalnej, przy uwzględnieniu dynamicznych zmian prędkości jazdy pojazdu. Zamieszczono również przykładowe wyniki obliczeń symulacyjnych, przeprowadzonych dla różnych warunków jazdy. Wyniki obliczeń komputerowych zostały częściowo sprawdzone w trakcie badań laboratoryjnych.
The paper present's a review of the constructions solution of wheel vehicle drives systems with electric and hybrid drive: series, parallel, and series-parallel connection petrol and electric motors. Some constructions of the traction motors are presented in the paper: induction motors (double rotor, cutting magnetic circuit rotor), integrated synchronous motor. A mathematical model of: electric motor, drive system, mechanic system, and kinetic system, of the wheel vehicle are presented in the paper. A multilevel control system are applied for the wheel vehicle control. For realization of optimal control system of the wheel vehicle with electric and hybrid drive system assumed criteria: minimum of energy consumption, optimal vehicle distance, in assumption of determine dynamic changes of vehicle speed. The paper presents selected results of computer calculations, realized for particular ride conditions. Results of computer calculations remains partially verified a laboratory experiments.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.