W artykule opisano zjawiska związane z punktem styku pomiędzy kołem kolejowym a szyną, przy założeniu przyłożenia do rozpatrywanego obiektu dużej siły rozruchowej. Przyłożenie nadmiernych sił powoduje występowanie poślizgów jak również wewnętrznych mikropęknięć kół pojazdów trakcyjnych, w związku z czym skraca się czas eksploatacji opisywanego obiektu, a co za tym idzie zwiększają się koszty utrzymania. Jednocześnie istniejący system trakcyjny w Polsce jest w stanie spełnić zapotrzebowanie na moc nowoczesnych lokomotyw przekształtnikowych przekraczających 5 MW. Jednakże przewidywane kapitałowe inwestycje w polskie drogi kolejowe zostały ograniczone do kilku najistotniejszych linii. Wnioskiem końcowym artykułu jest stwierdzenie. iż nie jest wskazane wykorzystywanie lokomotyw przekształtnikowych przekraczających 5 MW o układzie osi C0C0 w istniejącym systemie dróg kolejowych.
Current trends in locomotive industry marketing exploit maximum power of the unit and start-up forces. The article describes phenomena occurring on wheel/rail contact point during start with high force. Excessive forces cause frequent slip leading to chipping of wheel thread and internal fractures of the wheel. Above significantly reduces the service life span and increases maintenance costs. Simultaneously the existing traction supply system in Poland is mainly incapable to meet power requirements of modern locomotives exceeding 5 MW. Foreseeable capital investment in Polish railroads will limit modernization to few vital lines. Final conclusion of the article shows that it is not advisable to implement Co'Co' freight locomotives exceeding 5 MW into existing railroad system.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.