Zagadnienia dotyczące stosowania kondensatorów włączanych pomiędzy obwody zasilane napięciem sieciowym i karoserię trolejbusu w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacji
Zagadnienia dotyczące stosowania kondensatorów włączanych pomiędzy obwody zasilane napięciem sieciowym i karoserię trolejbusu w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacji
Zagadnienia dotyczące stosowania kondensatorów włączanych pomiędzy obwody zasilane napięciem sieciowym i karoserię trolejbusu w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacji
Wariant tytułu
The problem concerning capacitors connected to circuits fed from overhead contact system and to vehicle body in respect to safety service of trolleybuses
trolleybus, traction vehicle, capacitance of the EMC capacitors, compensatory currents, unearthed vehicle body
Abstrakt
W artykule przedstawiono zagadnienie związane z bezpieczeństwem eksploatacji pojazdów elektrycznych z nie uszynionym nadwoziem wyposażonych w filtry pojemnościowe EMC zasilanych zarówno z sieci trakcyjnej izolowanej, jak i sieci trakcyjnej z uziemionym jednym z biegunów. W celu przeprowadzenia analizy zagrożeń opracowany został uproszczony model teoretyczny, umożliwiający określenie parametrów impulsów prądowych wyrównawczych jakie mogą przepływać przez człowieka stojącego na powierzchni drogi i dotykającego jednocześnie przewodzące części nadwozia trolejbusu oraz omówione zostały warunki w jakich może do ww. przepływów wyrównawczych dochodzić. Rozpatrzone zostały zagrożenia związane zarówno z przepływem tzw. impulsów prądowych krótkotrwałych o czasie trwania do 10 ms, jak i z przepływem impulsów prądowych o czasie trwania większym niż 10 ms.
The paper concerns the problem of current impulses that can flow from trolleybus circuits fed from overhead contact system (OCS) to vehicle body via EMC capacitors and through the person standing on the road level and touching simultaneously trolleybus body in some working condition of insulated or earthed OCS with typical rated voltage of 600V or 750V. The calculation shows that there is no risk of triggering ventricular fibrillation by the short time current impulses of time duration less than Ti=10 ms regardless of EMC capacitance. From the other hand the risk of triggering ventricular fibrillation by current impulses of time duration Ti > 10 ms exists only in the case that entire capacitance of trolleybus circuits fed from OCS in respect to the vehicle body goes beyond the limit of Cw≈ 40 μF for OCS rated voltage of 750V and Cw≈ 75 μF for OCS rated voltage of 600V. The value of Cw mentioned above are much higher than the capacitance of typical EMC filter used in trolleybus vehicle, so generally there is no risk of triggering ventricular fibrillation. Nevertheless, it's proposed to limit the value of Cw to the level of 0.6 μF for rated voltage of 750V and 0.94 μF for rated voltage of 600V that guarantee that no strong sensation or strong reaction occurs for the person standing on the road surface and touching vehicle body in the moment when discharge current flows.
Klasyfikacja PKT
430000 Elektrotechnika
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.