Depending on the time of creation of particular buildings or building complexes and the nature of the transformation processes during subsequent stratifications and additions, it can be assumed that the dynamically developing architectural space constantly acquires a new image built on eternally modified assumptions. Therefore we meet with the coexistence of separate or coherent compositions created over the centuries, where each successive form is dependent on the context of the environment, but also the existing object can take on a new face appropriate to the context changing in the background. The constant basis of the activities of the creators, both old and modern, are both rational factors, expressed by the need to adapt the building to the basic requirements of use, as well as emotional, aimed at giving the form a perfect shape. The overarching motive is the constant striving for beauty, order and harmony, the desire to combine both functional and aesthetic criteria into one whole, on the basis of rationalism and creative intuition.
W zależności od czasu powstania poszczególnych obiektów czy zespołów zabudowy oraz charakteru procesów przeobrażeń w trakcie kolejnych nawarstwień i uzupełnień można przyjąć, że dynamicznie rozwijająca się przestrzeń architektoniczna uzyskuje wciąż nowy obraz budowany na ustawicznie modyfikowanych założeniach. Spotykamy się zatem ze współistnieniem odrębnych lub spójnych kompozycji tworzonych na przestrzeni wieków, gdzie każda kolejno powstająca forma jest uzależniona od kontekstu otoczenia, ale zarazem istniejący dotychczas obiekt może przyjmować nowe oblicze adekwatnie do zmieniającego się w tle kontekstu. Niezmienną podstawą działań twórców, zarówno dawnych, jak współczesnych, są czynniki racjonalne – wyrażające się potrzebą dostosowania obiektu do podstawowych wymogów użytkowych, jak również emocjonalne – zmierzające w kierunku nadania formie doskonałego kształtu. Motywem nadrzędnym jest ustawiczne dążenie do piękna, ładu i harmonii, chęć połączenia w jedną całość kryteriów zarówno funkcjonalnych, jak i estetycznych, na podłożu racjonalizmu oraz intuicji twórczej.