-
Tytuł
-
Rational versus intuitive – on the approach to building a form and looking for a shape, on the example of Stefan Krygier’s architectural concept
-
Wariant tytułu
-
Racjonalne versus intuicyjne – o podejściu do budowania formy i poszukiwania kształtu na przykładzie koncepcji architektonicznych Stefana Krygiera
-
Autor
-
Matuszewska, Joanna
-
Data wydania
-
2018
-
Miejsce wydania
-
Kraków
-
Wydawca
-
Wydawnictwo PK
-
Opublikowane w
-
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 8 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 8 / edited by Anna Mielnik
-
Strony
-
63-70
-
Język
-
angielski
-
ISBN
-
978-83-65991-13-3
-
Słowa kluczowe
-
tectonics, architecture, architectural design, building a form, artist as an architect, inspiration by nature, spatial forms, dichotomy of organic form and geometry
tektonika, architektonika, architektonizacja, budowa formy, artysta jako architekt, inspiracja naturą, formy przestrzenne, dychotomia formy organicznej i geometrii
-
Abstrakt
-
Analysing the work of Stefan Krygier, it can be clearly seen that the fascination with art and, in particular, painting was dominant. However, the architectural education of the artist was not without significance. Logic and the sense of engineering influenced the approach to painting, while his experience from art was transferred to thinking about buildings and urban space. His architectural designs and realizations, although few, stand out with their distinctive forms. Often, however, an individual detail of a building results from purely aesthetic reasons and is not of a practical nature. The most frequent principle of shaping solids was the combination of straight elements and curved forms in the form of gentle arches. As a student of Władysław Strzemiński, like his master, he rejected discretion in art. He was an opponent of understanding it only as spontaneity. He believed that in order to create something, it was necessary to build a system of mutual relations. In his opinion, talent itself was not enough to create a valuable work. His works (both artistic and architectural) show the co-existence of a rationalist approach, understood as the logical character of the relationship between individual parts and the whole, and an intuitive approach characterized by freedom in choosing the shapes of individual forms.
Artykuł prezentuje podejście do budowania formy i poszukiwania kształtu w projektach jednego z łódzkich powojennych architektów – Stefana Krygiera. Będąc uczniem Władysława Strzemińskiego, a jednocześnie artystą, twórcą form przestrzennych i architektem, podobnie jak jego mistrz odrzucał w sztuce dowolność. Był przeciwnikiem rozumienia jej jedynie jako spontaniczności. Uważał, że oprócz wrażliwości i intuicji potrzebna jest podbudowa teoretyczna i odpowiednia świadomość. Jego zdaniem sam talent artysty nie jest wystarczający do stworzenia wartościowego dzieła. Problematyka współwystępowania w jego twórczości podejścia racjonalistycznego, widocznego jako logiczny charakter projektów oraz swobody i intuicyjnego dobierania kształtów poszczególnych form, jest szczególnie widoczna w jego projekcie latarni morskiej jako rzeźby przestrzennej w Ustce (1972). Zaprezentowana w artykule twórczość Stefana Krygiera jest przykładem pewnej dychotomii – konstrukcji i porządku oraz natury i organicznych kształtów, które współistniejąc ze sobą, są interesującym przykładem myślenia o współzależnościach elementów składowych dzieła oraz reagowaniu poszczególnych jego części na siebie nawzajem.
-
Klasyfikacja PKT
-
640000 Architektura
-
Licencja
-
-
Prawa dostępu
-
Zasób dostępny dla wszystkich