Wybrane aspekty elektryfikacji linii kolejowych na przykładzie linii nr 203 na odcinku Krzyż-Kostrzyn
Wariant tytułu
Selected aspects of electrification of railway lines on the example of line no 203 on the section Krzyż-Kostrzyn
Autor
Nisiewicz, Patryk
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 2, Transport kolejowy / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
6-22
Język
polski
ISBN
978-83-953673-2-8
Słowa kluczowe
elektryfikacja, linia kolejowa, zasadność
electrification, railway line, legitimacy
Abstrakt
Elektryfikacja linii kolejowych na terenie Polski rozpoczęła się od linii z Warszawy do Otwocka i z Warszawy do Pruszkowa w 1936 roku. Natomiast znaczny przyrost tras o trakcji elektrycznej nastąpił od 1946 roku, by w latach 90. XX wieku zaniechać tego procesu. Dopiero od kilku lat w Polsce zauważamy linie z nową siecią trakcyjną. Kiedyś jednak elektryczność powodowała odejście od ery parowozów i zmniejszenie ruchu pociągów spalinowych. Dziś mamy dostępnych wiele pojazdów o alternatywnych źródłach energii, jak wodorowe, akumulatorowe, hybrydowe i na gaz ziemny. Znaczenie elektryfikacji linii kolejowych przez dziesiątki lat zmieniło swoją rolę. Czy nadal jest na to zapotrzebowanie? Czy jest potrzebne i uzasadnione? W niniejszym referacie autor poszukuje odpowiedzi na te pytania. Analizuje dane zagadnienie na przykładzie linii nr 203 na odcinku Krzyż – Kostrzyn z punktu widzenia mieszkańców, zarządcy infrastruktury oraz przewoźników towarowych i pasażerskich.
Electrification of railway lines in Poland began from the lines from Warsaw to Otwock and from Warsaw to Pruszków in 1936. In contrast, a significant increase in routes with electric traction occurred from 1946, in the 90s of the twentieth century, to stop this practice. It is only a few years in Poland that we have noticed lines with a new traction network. In the past, however, electricity caused a departure from the era of steam locomotives and a reduction in the movement of diesel trains. Today, we have many vehicles available with alternative energy sources, such as hydrogen, battery, hybrid and natural gas. The importance of electrification of railway lines has changed its role for decades. Is there still a demand for it? Is it needed and justified? In this paper, the author looks for answers to these questions. Analyzes the given issue on the example of line 203 on the section Krzyż - Kostrzyn from the point of view of inhabitants, infrastructure manager and cargo and passenger carriers.