Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 3, Ruch pieszy i rowerowy. Przestrzeń publiczna / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
37-48
Język
polski
ISBN
978-83-953673-3-5
Słowa kluczowe
szkoła, bezpieczeństwo ruchu drogowego, piesi
school, road safety, pedestrians
Abstrakt
Podstawowym elementem wpływającym na projektowanie i organizowanie ruchu drogowego jest bezpieczeństwo. Szczególnie dotyczy to niechronionych użytkowników dróg, którzy są narażeni na dużą liczbę zagrożeń wynikających z uczestnictwa w ruchu drogowym. Często przyczyną rezygnacji z podróży pieszych na rzecz indywidualnego transportu samochodowego są błędy planistyczne związane z planowaniem ciągów pieszych, zły stan nawierzchni, błędy infrastrukturalne w postaci niewłaściwego podziału przestrzeni dla ruchu pieszego i kołowego, a także niewłaściwe oświetlenie i oznakowanie ciągów pieszych. Wszystkie te czynniki wpływają na bezpieczeństwo podróży niechronionych użytkowników dróg.
Szczególną uwagę należy zwrócić na codzienne podróże uczniów na relacji dom - szkoła - dom. Dzieci, zależne od osób dorosłych, mają niewielki wpływ na wybór środka transportu, a najczęściej alternatywą dla podróży pieszej są albo dowozy samochodem z rodzicami, które generują duże natężenia ruchu samochodowego przy szkołach, albo podróże rowerem, jednak w tym zakresie istniejąca infrastruktura uniemożliwia bezpieczną podróż. Z tego powodu bezpieczna droga uczniów do szkoły powinna stanowić priorytet przy organizowaniu przestrzeni publicznej w mieście.
Bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu drogowego w otoczeniu szkół podstawowych jest istotnym aspektem w projektowaniu miast. Ponadto nieodpowiednia lokalizacja szkoły i rejonu, jaki obsługuje zmusza najmłodszych do codziennego pokonywania niebezpiecznej drogi do szkoły. Niniejsza praca prezentuje podstawowe zasady planowania bezpiecznej drogi dzieci do szkoły uwzględniające zasady przestrzennego lokalizowania szkół oraz wskazującej rozwiązania poprawiające infrastrukturę pieszą.
The basic element affecting the design and organization of traffic is safety. This applies to unprotected road users who are exposed to many risks resulting from participating in road traffic. Often the resignation from the selection of pedestrian travel are planning mistakes of pedestrian routes, poor condition of the surface, infrastructure mistakes in the separation of traffic, inadequate lighting. All these factors affect the travel safety of unprotected road users.
Particular attention should be paid to the daily journeys of students in the homeschool-home routes. Children dependent on adults have little influence on the choice of means of transport, an alternative methods is transport by car with parents, which generate large car traffic at the school or cycling, but in this respect existing infrastructure prevents safe transport. For this reason, the issue of students safe path to school should be a priority when organizing public space in city.
The safety of unprotected road users in school area is an important aspect in urban design. In addition, the wrong location of the school and its area forces the students to overcome the dangerous daily road to school by crossing streets with a large traffic flow. This paper presents the basic principles of planning a safe path for children to school, taking into account the principles of locating schools and solutions improving pedestrian infrastructure.