Dworzec Główny w Krakowie - analiza układu przestrzennego z wykorzystaniem map poznawczych
Wariant tytułu
The functional-spatial layout of the Kraków Główny railway station
Autor
Sitko, Aleksandra
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 3, Ruch pieszy i rowerowy. Przestrzeń publiczna / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
49-59
Język
polski
ISBN
978-83-953673-3-5
Słowa kluczowe
układ funkcjonalny, Dworzec Główny w Krakowie, mapy poznawcze
functional layout, Kraków Główny railway station, cognitive maps
Abstrakt
Referat dotyczy analizy przestrzenno-funkcjonalnej Dworca Głównego w Krakowie opracowanej na postawie map poznawczych. Współczesne dworce łącząca w sobie różnorakie funkcje. Obok funkcji komunikacyjnej, coraz większe znaczenie ma funkcja handlowa. Potrafi ona zapełnić ponad 70% powierzchni całego obiektu. Ta tendencja sprawia, że zmienia się sposób kształtowania budynków dworców, a te starsze są dostosowywane do, z pozoru, współczesnych potrzeb. Analiza układu dworca głównego przy pomocy map poznawczych wykonanych przez użytkowników, ma na celu wskazać na jakie elementy przestrzeni zwracają uwagę podróżni. W ten sposób można ustalić faktyczną hierarchię przestrzeni i funkcji oraz skonfrontować ją z zaplanowaną przez twórców. Dzięki temu możemy poddać krytyce pewne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i poszukać odpowiedzi na pytanie, czy coraz większa dominacja funkcji handlowej w tego typu założeniach jest odpowiednim kierunkiem ewolucji dworców i nie wypiera zbyt mocno prawdziwego i pierwotnego celu ich powstania. Istotną kwestią jest czytelność funkcji komunikacyjnej i poczekalni przez samych użytkowników oraz czy „punkty orientacyjne” postawione przez twórców tak naprawdę spełniają swoją rolę. Częściowo powiązane z tematem byłoby pytanie czy dworzec powinien utrzymywać się z funkcji komercyjnej i ile powierzchni powinno się przeznaczyć na ten cel, by zaspokoić koszty funkcjonowania obiektu. Ponadto, w związku z bliskością galerii handlowej, czy sklepy ze względu na asortyment niewspierający funkcji komunikacyjnej powinny w ogóle znajdować się na terenie dworca.
The paper concerns the analysis of the spatial-functional Kraków main station. It is based on cognitive maps. Nowadays stations combine various functions. Commerce function is more and more important. It can fill up more than 70% of the surface area of the whole object. This trend changes the way of shaping buildings. Analysis of cognitive maps made by the users is to identify what elements of the space are important for travellers. In this way to determine the actual hierarchy of space and function. We can review functional solutions. We can find the answer to the question of whether the growing dominance of the commercial functions in this type of assumptions is right. The important thing is the readability of the communication function and staged by the users themselves and that the "points of interest" posed by the creators really meet his role. Partly related to the topic would be a question whether the station should persist with commercial functions and how much area should be spent on this target. It has to feel the costs of operation of the facility. According to due to the proximity of the shopping gallery or shops not supporting the communication function should be in the station.