traffic light control, traffic engineering, algorithms of adaptive area control
Abstrakt
Artykuł dotyczy problematyki organizacji transportu w przestrzeni miejskiej. Zasadniczym celem podjętych prac jest zwiększenie efektywności transportowej wybranego fragmentu sieci transportowej, dzięki zastosowaniu nowych zasad organizacji i sterowania ruchem. W pracy przedstawiono koncepcję nowej organizacji ruchu, zakładającej przebudowę sieci drogowej, wraz z wprowadzeniem nowego systemu sygnalizacji świetlnej. Ocena opracowanego rozwiązania została przeprowadzona na podstawie eksperymentów symulacyjnych w skali mikroskopowej, z wykorzystaniem narzędzi Vissim oraz LISA+. Do realizacji tych prac wykorzystano wolumeny natężenia ruchu, zarówno pochodzące z istniejącego modelu podróży, jak również uzupełnione własnymi badaniami. Ostatecznie pozwoliło to na określenie kluczowych charakterystyk ruchowych wszystkich uczestników ruchu odbywającego się w analizowanym obszarze. W oparciu o przeprowadzoną ocenę ilościową zaproponowano docelowe rozwiązanie poprawiające kluczowe charakterystyki ruchu stanu istniejącego, tj. sprzed przebudowy. Reasumując, przeprowadzone badania diagnostyczne, prace projektowe i analityczne doprowadziły do realizacji założonego celu, tj. zwiększenia efektywności transportowej wybranego fragmentu sieci transportowej.
The present article concerns the traffic organisation issues in urban spaces. The main aim of the study is to increase transport effectiveness of a selected part of the transport network by applying new organisation approach and traffic control system. This paper presents a concept of a new traffic organisation which includes a redevelopment of the road network along with implementation of a new traffic light system. Simulation experiments are carried out with an application of Visum, Vissim and Lisa+ simulation tools to evaluate the developed solution. The simulation model was built on the characteristics for all road users in analysed area. Based on the quantitative assessment carried out before, the final solution for present state was suggested. To sum up, all the diagnostic tests, analytical and design work carried out by the author allowed to achieve the intended results i.e. to increase transport effectiveness of the particular part of transport network.