Polskie miasta borykają się z różnorodnymi problemami transportowymi. Jednym z nich są problemy związane z parkowaniem. W miastach powiatowych problemy te skupiają się jak w soczewce. Z jednej strony, ich skala jest na tyle mała, by można je zmierzyć stosunkowo prostymi metodami i zaproponować niskobudżetowe rozwiązania. Z drugiej jednak strony, w małych i średnich miastach, ze względu na brak komunikacji miejskiej, obserwuje się większy udział komunikacji indywidualnej w podziale zadań przewozowych. W ten sposób średnie miasta borykają się z nieproporcjonalnymi problemami z parkowaniem, bowiem stanowią one ośrodki wyższego szczebla, oferujące dostępność do pewnych usług i urzędów, również dla sąsiednich gmin. Problem organizacji parkowania w mieście powiatowym przeanalizowany został na przykładzie Miechowa w woj. małopolskim.
W ramach projektu Koła Naukowego Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej „Miechów MoviGo” stworzono Studium transportowe dla miasta i gminy Miechów. W czasie prac nad dokumentem dokonano inwentaryzacji miejsc parkingowych, wykonano ręczne pomiary parkowania; na podstawie uzyskanych danych dokonano analizy systemu parkowania. Następnie przystąpiono do tworzenia nowej koncepcji organizacji strefy, uwzględniając przy tym z jednej strony potrzeby wynikające z konieczności uwolnienia wybranych obszarów spod parkowania w celu stworzenia na tym terenie nowych atrakcyjnych przestrzeni publicznych, z drugiej zaś – na konieczności zachowania odpowiedniego bilansu liczby miejsc parkingowych. W ramach koncepcji wytyczono nową Strefę Płatnego Parkowania oraz zaproponowano system taryfowy.
Polish cities are struggling with various transport problems. One of them is parking space and solutions. In poviat cities these problems are very visible. But their scale is small enough to be measured with relatively simple methods and to propose lowbudget solutions. Furthermore in small and medium sized cities, due to the lack of public transport, a larger share of private cars commute in daily traffic is observed. For this reason, medium-sized cities struggle with parking problems, because they constitute higher-level centers, offering access to certain services and offices, also for neighboring municipalities. The problem of the organization of parking in the poviat city was analyzed using Miechów in the Małopolskie Voivodeship, Poland as an example.
As part of the "Miechów MoviGo" project of the KNSK Student Scientific Association of Transportation Systems of Cracow University of Technology, a "Transport study for the city and commune of Miechów" was created. While working on the document, an analysis of parking spaces was made, manual parking measurements were made. On the basis of the obtained data, the parking system was analyzed. Then, a new concept for the organization of the parking system was created, taking into account, on one hand, the needs resulting from releasing selected areas from parking in order to create new attractive public spaces in this area, and on the other – to maintain a proper balance of parking spaces. As part of the concept, a new Paid Parking Zone was designated and a tariff system was proposed.