Crack propagation analysis in selected railway bogie components
Variant of the title
Analiza propagacji pęknięć w wybranych elementach wózków kolejowych
Author
Mysłek, Adam
Published in
Technical Transactions
Numbering
Vol. 117, iss. 1
Release date
2020
Place of publication
Kraków
Publisher
Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej
Magazine section
Mechanics
Language
English
eISSN
2353-737X
DOI
https://doi.org/10.37705/TechTrans/e2020017
Keywords
fracture mechanics, XFEM, Abaqus
mechanika pękania, XFEM, Abaqus
Abstract
This paper presents the practical application of fracture mechanics in investigating the possibility of crack propagation in a brake calliper bracket mounted in a vehicle bogie. The extended finite element method available in the Abaqus software was used. This method allows the modelling of material damage and its propagation independently of the finite element mesh. Damage can arise in any area of finite elements without changing the mesh. Numerical simulation of crack propagation was performed in order to analyse how crack changes as a result of the location change of damage initiation.
W artykule przedstawiono praktyczne zastosowanie mechaniki pękania w badaniu możliwości propagacji pęknięć w wsporniku zacisku hamulca zamontowanym w wózku pojazdu. Zastosowano rozszerzoną metodę elementów skończonych dostępną w oprogramowaniu Abaqus. Ta metoda umożliwia modelowanie uszkodzeń materiału i jego rozprzestrzenianie się niezależnie od siatki elementów skończonych. Uszkodzenie może powstać w dowolnym obszarze elementów skończonych bez zmiany siatki. Przeprowadzono numeryczną symulację propagacji pęknięć w celu analizy zmian propagacji w wyniku zmiany lokalizacji inicjacji uszkodzeń.