Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland
Wariant tytułu
Inicjatywy z zakresu powszechnej edukacji architektonicznej a rozbudzanie zainteresowań architekturą w Polsce
Autor
Martyka, Anna
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Vol. 117, iss. 1
Data wydania
2020
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej
Sekcja czasopisma
Architecture and Urban Planning
Język
angielski
eISSN
2353-737X
DOI
https://doi.org/10.37705/TechTrans/e2020032
Słowa kluczowe
built environment education (BEE), architectural education for all, spatial education
powszechna edukacja architektoniczna (PEA), edukacja architektoniczna dla wszystkich, edukacja przestrzenna
Abstrakt
Whilst Poland has remarkably valuable experience in promoting the idea of built environment education (BEE), there is an unfortunate and sizable deficiency with regard to the national coordination of architectural policy. The objective of this research was to investigate the extent to which these valuable educational activities influence social interest in architecture and whether they could have an impact upon students’ choice of university major. To this end, a survey of 215 current students of architecture in Poland was performed. The research outcome was very interesting. Inter alia, it revealed the fact that despite the substantive quality of several educational initiatives, their range was unfortunately very limited. The majority of interviewed architecture students stated that they did not know of any all-Polish architectural education programme and that during their obligatory education, they had not participated in any architectural workshops.
Polska z jednej strony ma niezwykle wartościowe doświadczenia w propagowaniu idei powszechnej edukacji architektonicznej, ale z drugiej strony kolosalnie zaniedbuje się w niej kształtowanie polityki architektonicznej. Celem artykułu było rozpoznanie, w jakim stopniu te wartościowe działania edukacji architektonicznej wpłynęły na rozbudzanie zainteresowań architekturą oraz czy mogły wpływać na wybór kierunku studiów. Przeprowadzono badanie ankietowe wśród 215 obecnych studentów architektury w Polsce. Przyniosło ono interesujące wyniki. Jednym z nich jest fakt, że pomimo wielu inicjatyw edukacyjnych na wysokim poziomie merytorycznym, ich zasięg miał niestety elitarny charakter. Większość ankietowanych studentów architektury stwierdziła, że nie zna żadnego ogólnopolskiego programu edukacji architektonicznej oraz że w okresie swojej edukacji obowiązkowej nie uczestniczyła w żadnych warsztatach architektonicznych.