Miasta wirtualne: w poszukiwaniu cech resilient city
Wariant tytułu
Virtual cities: looking for resilient city features
Autor
Pałka, Przemysław
Opublikowane w
Przestrzeń Urbanistyka Architektura
Numeracja
Vol. 1
Strony
35-46
Data wydania
2021
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej
Język
polski
ISSN
2544-0853
eISSN
2544-6630
DOI
https://doi.org/10.37705/PUA/1/2021/003
Słowa kluczowe
architektura wirtualna, miasto odporne, świat przedstawiony, miasto inteligentne, wizualizacja, przyszłość miast, rozwój gier
virtual architecture, resilient city, represented world, smart city, archviz, future of the cities, game development
Abstrakt
Artykuł dotyczy analizy miasta wirtualnego Night City w kontekście cech miasta odpornego. Miasto zostało stworzone w wysokobudżetowej produkcji polskiego dewelopera i wydawcy gry wideo Cyberpunk 2077 wydanej w grudniu 2020 – CD PROJEKT RED. Badania dotyczą zagadnień związanych z postrzeganiem miasta. Zwrócono uwagę na wartości odbioru świata przedstawionego w przestrzeni wirtualnej. Skupiono się na analizie porównawczej cech prężności miejskiej według kryteriów odporności miast realnych oraz wybranego miasta wirtualnego. Eksplorowano docelowe miasto wirtualne w wirtualnej rzeczywistości gry.
The article concerns the analysis of the Night City – a virtual city in the context of the features of a resistant city. The city was created in the high-budget production of the Polish developer and publisher CD PROJEKT RED the video game CYBERPUNK 2077, released in December 2020. The research concentrates on issues related to the perception of the city. Attention was paid to the values of the perception of the world presented in virtual space. The focus was on a comparative analysis of urban resilience according to the criteria of resilience of real cities and a selected virtual city. The target virtual city was explored in the virtual reality of the game.