Transformation of church architectural composition in Ukraine between the tenth and eighteenth centuries as a theoretical basis of restoration
Wariant tytułu
Przemiany kompozycji architektury kościołów w Ukrainie pomiędzy X a XVIII wiekiem jako teoretyczna podstawa rewaloryzacji
Autor
Urakina, Anastasiia
Opublikowane w
Wiadomości Konserwatorskie
Numeracja
nr 69
Strony
15-25
Data wydania
2022
Miejsce wydania
Warszawa
Wydawca
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków
Język
angielski
ISSN
0860-2395
eISSN
2544-8870
DOI
10.48234/WK69UKRAINE
Słowa kluczowe
church, Ukraine, architectural composition, Kyivan Rus, Baroque, restoration
kościół, Ukraina, kompozycja architektoniczna, Ruś Kijowska, barok, rewaloryzacja
Abstrakt
This paper presents an analysis of the process of transformation of the architectural image of the Orthodox churches of Ukraine from between the tenth to the end of the eighteenth centuries. The changes in the massing composition of churches in different periods of Kyivan Rus, and later in different periods of the Ukrainian Baroque were analyzed. The main aspects of the main changes that most strongly influenced the perception of the architectural image of the church were graphically identified. Through the prism of theoretical analysis of facades, the real experience of reconstruction of destroyed Kyiv churches, which were of great importance to all of Eastern Orthodoxy-St. Michael’s Golden- Domed Cathedral and Assumption Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra-can be analyzed.
Artykuł przedstawia analizę procesu przemian architektonicznego wizerunku cerkwi ukraińskich wybudowanych między X a XVIII wiekiem. Przeanalizowano zmiany w kompozycji brył kościołów z różnych okresów Rusi Kijowskiej oraz różnych okresów ukraińskich. Graficznie zidentyfikowano główne zmiany, które najbardziej wpłynęły na odbiór wizerunku architektonicznego cerkwi. Przez pryzmat analizy teoretycznej elewacji umożliwiono prześledzenie faktycznych doświadczeń z odbudowy zniszczonych kijowskich cerkwi, które miały ogromne znaczenia dla całości Kościoła Wschodniego – Monasteru św. Michała Archanioła o Złotych Kopułach oraz soboru katedralnego Zaśnięcia Matki Bożej Ławry Peczerskiej.