Cyfrowa rekonstrukcja pałacu w Łobzowie z czasów przebudowy Santiego Gucciego w latach 1585–1587
Wariant tytułu
Digital reconstruction of Łobzów Palace from the times of its remodeling by Santi Gucci in the years 1585–1587
Autor
Zieliński, Rafał
Opublikowane w
Wiadomości Konserwatorskie
Numeracja
nr 79
Strony
37-51
Data wydania
2024
Miejsce wydania
Warszawa
Wydawca
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków
Język
polski
angielski
ISSN
0860-2395
eISSN
2544-8870
DOI
10.48234/WK79GUCCI
Słowa kluczowe
cyfrowa rekonstrukcja zabytków, pałac w Łobzowie, Santi Gucci, Łobzów, rekonstrukcja
digital reconstruction of heritage buildings, Łobzów Palace, Santi Gucci, Łobzów, reconstruction
Abstrakt
Artykuł dotyczy cyfrowej rekonstrukcji pałacu królewskiego w Łobzowie z XVI w. przy użyciu oprogramowania modelującego 3D. Opracowany model przedstawia prawdopodobny wygląd rezydencji po jej przebudowie przez rzeźbiarza i architekta Santiego Gucciego. Odtworzenie hipotetycznego wyglądu pałacu było możliwe dzięki zbadaniu materiałów historycznych i ikonograficznych oraz wirtualnych modeli przestrzennych rezydencji z różnych jej okresów. Rekonstrukcja powstała również dzięki analizie porównawczej zachowanych rozwiązań architektonicznych w innych projektach Santiego Gucciego. W związku z brakiem zachowanych wystarczających źródeł ikonograficznych z tamtego okresu do tej pory nie udało się jednoznacznie określić, jak wyglądał pałac w czasach panowania Stefana Batorego. Model przygotowany dzięki technikom modelowania 3D jest jednym z możliwych wariantów wyglądu renesansowej rezydencji i może być pomocny w dalszych badaniach nad bryłą i detalami pałacu.
This paper presents a digital reconstruction of the sixteenth-century royal palace in Łobzów using 3D modeling software. The model shows the most probable view of this royal residence at the time of its remodeling by sculptor and architect Santi Gucci. Recreating the hypothetical form of the palace was possible due to a prior examination and analysis of historical and iconographic records as well as analysis of virtual 3D models of the residence from different times. Another thing which enabled the digital reconstruction was the comparative analysis of architectural solutions found in other existing designs attributed to Santi Gucci. Due to the lack of sufficient iconographic sources from that period it was not possible to define conclusively the form the residence acquired during the reign of Stephen Báthory. Thus the 3D model constitutes one of possible variants of the Renaissance residence and may be helpful in further research on the architectural form and details of the palace.