A crime against historical and cultural heritage: destruction of the architectural image of the Main Street of Kyiv in 1941
Wariant tytułu
Zbrodnia przeciwko dziedzictwu kultury i historii. Zniszczenie architektonicznego oblicza głównej ulicy Kijowa w 1941
Autor
Oleksiivna Salata, Oksana
Stelmach, Bolesław
Opublikowane w
Wiadomości Konserwatorskie
Numeracja
nr 79
Strony
52-58
Data wydania
2024
Miejsce wydania
Warszawa
Wydawca
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków
Język
angielski
ISSN
0860-2395
eISSN
2544-8870
DOI
10.48234/WK79CRIME
Słowa kluczowe
destruction of buildings, Kyiv, Second World War, Khreshchatyk architecture
zniszczenie budynków, Kijów, II Wojna Światowa, architektura Chreszczatyk
Abstrakt
This paper discusses the tragic consequences of armed conflicts for the cultural and historical heritage, within the historic districts of cities; the process of deliberate destruction of buildings on the main street of Kyiv in the fall of 1941 by the Soviet army. The article shows the spatial composition of Khreshchatyk formed on the eve of the Second World War; characterizes the landscape and transformations that took place in the architectural image of the capital of Ukraine in the 1930s; presents some interesting buildings of different eras and styles. The text shows Khreshchatyk as a single architectural complex that was finally formed by the end of the 1930s. Using historical, comparative, and causal methods, the authors determined that buildings that were examples of modern architecture and eclecticism, buildings that shaped the face of the Ukrainian capital, were destroyed. The image of the destroyed city and individual buildings is presented; many buildings were distorted by explosions.
Artykuł omawia tragiczne skutki konfliktów zbrojnych względem dziedzictwa kulturowego i historycznego w obrębie historycznych dzielnic miast, w tym proces celowego niszczenia budynków na głównej ulicy Kijowa jesienią 1941 przez Armię Czerwoną. Tekst ukazuje kompozycję przestrzenną Chreszczatyka uformowaną tuż przed II wojną światową, charakteryzuje krajobraz i przemiany, jakie nastąpiły w wizerunku architektonicznym stolicy Ukrainy w latach trzydziestych XX w.; prezentuje również wybrane, interesujące obiekty z różnych epok i w różnych stylach. Pokazuje Chreszczatyk jako zespół architektoniczny, który ostatecznie uformował się właśnie w tym okresie. Używając metody badań historycznych, komparatywnych i przyczynowo-skutkowych, autorzy ustalili, że zniszczono budynki wystawione w stylu modernistycznym i eklektycznym, obiekty, które ukształtowały obraz stolicy Ukrainy. Przedstawiono obraz zniszczonego miasta i jego pojedynczych budynków, z których wiele zburzono w wyniku eksplozji.