Airport City as a major contemporary element of a communal-transport hub for strategic flows in macro-regions. Analysis of the main assumptions in the context of functioning examples
Airport City as a major contemporary element of a communal-transport hub for strategic flows in macro-regions. Analysis of the main assumptions in the context of functioning examples
Airport City as a major contemporary element of a communal-transport hub for strategic flows in macro-regions. Analysis of the main assumptions in the context of functioning examples
Wariant tytułu
Airport City jako główny współczesny element węzła komunikacyjno-transportowego do przepływów strategicznych w makroregionach. Analiza głównych założeń w kontekście funkcjonujących przykładów
Autor
Błachut, Jakub
Dąbek, Michał
Opublikowane w
Przestrzeń Urbanistyka Architektura
Numeracja
Vol. 2
Strony
288-301
Data wydania
2025
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej
Język
angielski
ISSN
2544-0853
eISSN
2544-6630
DOI
https://doi.org/10.37705/PUA/2/2025/16
Słowa kluczowe
Airport City, Aerotropilis, aviation region, transport hub
Airport City, Aerotropolis, region lotniczy, węzeł komunikacyjny
Abstrakt
Airport City is part of a concept derived from the Aerotropolis concept developed in the mid-1980s. The assumptions adopted at that time determine the current functioning of large airports and their economic foundations. The development of the aviation market has led to a new approach to the design of airports and their surroundings. Due to their commercial attractiveness, areas around airports are particularly vulnerable to investment pressure, which is not always consistent with airport development policy.
Airport City jest częścią koncepcji wywodzącej się z idei Aerotropolis, opracowanej w połowie lat 80. Założenia przyjęte w tamtym czasie determinują obecne funkcjonowanie dużych portów lotniczych i ich podstawy ekonomiczne. Rozwój rynku lotniczego doprowadził do nowego podejścia do projektowania portów lotniczych i ich otoczenia. Ze względu na atrakcyjność komercyjną obszary wokół lotnisk są szczególnie narażone na presję inwestycyjną, a nie zawsze jest zgodna ze strategią rozwoju lotniska.