Konflikty w obszarze pośredniczenia w komunikacji naukowej : interesy i ideologia
Wariant tytułu
Conflicts within the area of mediation in scholarly communication : business and ideology
Autor
Sapa, Remigiusz
Data wydania
2011
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Otwarte zasoby wiedzy : nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej. Materiały konferencyjne Kraków–Zakopane, 15–17 czerwca 2011 / pod red. M.M. Górskiego, M. Marcinek
area of mediation, business models, free-of-charge access, libraries, Open Access, publishers, scholarly communication
Abstrakt
Celem artykułu jest zachęcenie do szerszej i racjonalnej refleksji na temat reguł funkcjonowania systemu komunikacji naukowej i konsekwencji rozwoju otwartego dostępu. Obszar pośredniczenia, czyli przestrzeń między nadawcą i odbiorcą komunikatu naukowego, jest potraktowany jako niezbędna strefa pozytywnych działań, w której w trakcie i przy okazji transferu wiedzy dokonuje się wiele ważnych dla nauki procesów, wymagających nakładu środków, pracy i kompetencji. Zwrócono uwagę na względność otwartości dostępu i historyczne uwarunkowania rozwoju tej formy udostępniania dorobku nauki. Przedstawiono podstawowe modele biznesowe publikowania w trybie otwartego dostępu. Na tym tle omówiono najważniejsze skutki (już widoczne oraz potencjalne) rozwoju otwartego dostępu dla zmian podmiotów funkcjonujących w obszarze pośredniczenia i dla relacji między nimi, a w konsekwencji także dla całego systemu komunikacji naukowej.
The main goal of the paper is to foster wider and rational consideration regarding the rules the system of scholarly communication is based on as well as the consequences of open access developments. The area of mediation – the sphere between senders and recipients in scholarly communication – is seen as an indispensable area where some important value is added while data, information and knowledge is transferred through space and time, which requires financing, work and competency to work properly. The relativity of the adjective „open” in „open access” phrase is stressed and a little historical background of open access is provided. Furthermore, three prevalent types of open access business models are presented and some important consequences (both noticeable today and potential) of their implementation for relations among subjects operating within the area of mediation in scholarly communication are shortly discussed.