Europejskie tendencje w otwartości – przegląd strategii i programów
Wariant tytułu
European trends in openness – an overview of strategies and programmes
Autor
Szczepańska, Barbara
Data wydania
2011
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Otwarte zasoby wiedzy : nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej. Materiały konferencyjne Kraków–Zakopane, 15–17 czerwca 2011 / pod red. M.M. Górskiego, M. Marcinek
Strony
91-99
Język
polski
ISBN
978-83-7242-635-2
Słowa kluczowe
Unia Europejska, Open Access, Nowy Renesans, dziedzictwo kulturowe, polityka, prawo autorskie
European Union, Open Access, the New Renaissance, cultural heritage, policy, copyright
Abstrakt
Instytucje europejskie już kilka lat temu rozpoznały znaczenie ruchów na rzecz otwartości w nauce. W 2004 r. Komisja Europejska za pośrednictwem Dyrekcji ds. Badań rozpoczęła analizę otwartego modelu publikowania naukowego oraz przeprowadziła badania na temat ekonomicznej i technologicznej ewolucji związanej z rynkiem publikacji naukowych. W następnych latach publikowano wiele raportów, analiz i podsumowań konsultacji społecznych w dziedzinie Open Access. Rezultatem tych działań było wprowadzenie obowiązku publikacji wyników badań finansowanych z 7. Programu Ramowego w modelu Open Access. Pierwsze odniesienia do reformy edukacji i tworzenie otwartych zasobów wiedzy można odnaleźć w Strategii Lizbońskiej, która w swoich założeniach miała nadać gospodarce europejskiej nowy wymiar przez ukierunkowanie jej na wiedzę i wykorzystanie w biznesie. Otwarte zasoby wpisują się również w program zachowania dziedzictwa kulturowego. W artykule zostaną przedstawione programy i strategie powstałe w instytucjach europejskich, które na różnych poziomach i w różnych zakresach promują otwartość w nauce i kulturze.
The European institutions recognized the importance of Open Access in science several years ago. In 2004, the European Commission, through the Directorate of Research, initiated a study of an open model of scientific publishing, and carried out Study on the economic and technical evolution of the scientific publication markets in Europe. Over the subsequent years, numerous reports, studies and summaries of public consultation in the field of Open Access were published. As a consequence, it became mandatory to publish the results of any research financed from the 7th Framework Programme within the Open Access model. The first reference to educational reform and the creation of open knowledge resources can be found in the Lisbon Strategy, which was to give a new dimension to the European economy through directing it towards knowledge and the use of knowledge in economy. Open resources are also important for the preservation of the cultural heritage. The paper will present programs and strategies which originated with the European institutions and promote OA in science and culture at various levels and within various scopes.