Książkowa ewolucja czy biblioteczna rewolucja? Studium jednego przypadku
Wariant tytułu
Book evolution or library revolution? One case study
Autor
Pawłowska, Maria
Data wydania
2011
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Otwarte zasoby wiedzy : nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej. Materiały konferencyjne Kraków–Zakopane, 15–17 czerwca 2011 / pod red. M.M. Górskiego, M. Marcinek
Strony
243-256
Język
polski
ISBN
978-83-7242-635-2
Słowa kluczowe
otwarte zasoby edukacyjne, uniwersytet otwarty, biblioteka akademicka, użytkownicy biblioteki, badanie potrzeb użytkowników, statystyka biblioteczna
open educational resources, open university, academic library, users of the library, research of users’ needs, library statistics
Abstrakt
Dokonano krótkiej prezentacji niektórych polskich i zagranicznych otwartych repozytoriów wiedzy, w których są gromadzone materiały z nauk ścisłych, zwłaszcza z fizyki. Pokazano, w jaki sposób naukowcy z Instytutu Fizyki UJ angażują się w ruch Open Access, podkreślając, że są oni zarówno twórcami, jak i użytkownikami otwartych zasobów edukacyjnych. Na podstawie obserwacji prowadzonych w Bibliotece Instytutu Fizyki UJ prześledzono, jak zmieniały się potrzeby informacyjne użytkowników, zwłaszcza studentów pierwszego i drugiego roku kierunków matematyczno-przyrodniczych, uczestniczących w zajęciach I Pracowni Fizycznej. Zwrócono uwagę na zmiany zachowań informacyjnych czytelników, które były spowodowane najpierw opracowaniem i wydaniem podręcznika I Pracownia fizyczna, pod redakcją A. Magiery, a później udostępnieniem treści tej publikacji na stronie internetowej I Pracowni Fizycznej UJ. Wykorzystując wyniki badań statystycznych i obserwacje prowadzone wśród rzeczywistych i potencjalnych użytkowników biblioteki, dokonano próby określenia relacji między tradycyjnymi formami publikowania a rozpowszechnianiem otwartych zasobów w sieci.
A short presentation of some Polish and foreign open knowledge repositories which collect literature in science, first of all in physics. It shows the ways in which researchers from the Institute of Physics at the Jagiellonian University are involved in Open Access initiatives and emphasizes that researchers are both creators and users of open educational resources. Based on the observation made at the Library of Physics at the Jagiellonian University, changes of information needs of the library users, first of all students of the first and second year of study in mathematical sciences who participated in the First Workshop in Physics, has been discussed. A case study was conducted to observe changing patterns of use of the handbook I Pracownia fizyczna [The first workshop in physics] edited by A. Magiera. At first the handbook was published in print and afterwards it was made accessible on-line from the University home page. Observation and research into the use of that one document (in printed and e-version) by real and potential users of the library resulted in an attempt to determine relationships between traditional forms of publication and spreading of open network resources.