Otwarta konferencja, jako nowy model komunikacji naukowej
Autor
Rozkosz, Ewa
Juszczyk, Krzysztof
Data powstania
2011
Język
polski
Uwagi
Poster przedstawiony na ogólnopolskiej konferencji naukowej: Otwarte zasoby wiedzy - nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej. Kraków - Zakopane, 15–17 czerwca 2011 r.
Słowa kluczowe
konferencja, otwarta nauka, nauka 2.0
Abstrakt
Przez ostatnią dekadę obserwujemy przełomowe przemiany w organizacji i realizacji konferencji. Zawdzięczamy to nowym zjawiskom jakie sukcesywnie rozwijają się w komunikacji naukowej – nowej filozofii udostępniania treści (Open Access, licencje Creative Commons) lub ich przetwarzania, zastosowaniu nowych technologii mobilnych, audiowizualnych i internetowych (Nauka 2.0), wirtualnemu przechowywaniu treści (biblioteki, repozytoria cyfrowe, serwisy społecznościowe umożliwiające deponowanie treści). Przygotowało to grunt pod nowy model konferencji – otwartą konferencję. Łączy ona w sobie nowoczesne narzędzia komunikacji z ideą otwartego, więc nieograniczonego w przestrzeni i w czasie dostępu do wszelkich treści (prezentacji, referatów, posterów, zapisu wystąpień i dyskusji) jakie powstają przed, w trakcie i po konferencji. Porównanie otwartej konferencji z dotychczasowymi konferencjami wyraźnie pokazuje przewagę korzyści nad zagrożeniami, choć nie jest jej zadaniem konkurencja, lecz jak największe rozszerzenie oferty w stronę otwartej nauki i edukacji oraz rozwiązanie szeregu problemów i barier spowalniających postęp naukowy. Pomocą służyć będą elastyczne rekomendacje i standardy otwartej konferencji, gdyż nieograniczony dostęp nie musi być totalny i organizator lub aktywni uczestnicy konferencji sami będą decydować, które jej elementy uwolnić. W nowym modelu ważni są również obserwatorzy, którzy mimo swojej fizycznej nieobecności na konferencji, zyskują możliwości czynnego uczestnictwa w komunikacji naukowej, którą to wydarzenie inicjuje.