Perception of architecture, as a spatial utility form, lays foundations for encyclopaedic terms, which define the issues of the discipline that shapes space for the needs of man. Transposing the phenomena into a 2D artistic ‘comment’ may extend the field of perception of shapes, nature or quality of architectural forms or even sense of a particular definition of architecture as a discipline combining designing and artistic drawing. A painted image – an author’s commentary upon a selected part of reality – is a message intended for the continuation of the dialogue on the topic it features. It is an interpretation, which allows us to freely transpose typical elements of a composition into the world where their objective functions become the subjective ones. A painted image, similarly to a philosopher’s stone, adds magic to raw concrete, thus exposing its charm in a piece of art and enabling the viewer to see the unusual in something that is usual.
Odbiór architektury, jako przestrzennej formy użytkowej, stanowi podłoże pojęć encyklopedycznych, przybliżających problem i zagadnienie dziedziny zajmującej się kształtowaniem przestrzeni dla potrzeb człowieka. Przeniesienie zjawiska na płaszczyzny plastycznego „komentarza do” może poszerzyć pole percepcji w odbiorze kształtów, charakteru, jakości form architektonicznych, a nawet sensu konkretnego definiowania architektury, jako nauki łączącej dyscypliny projektowe z plastycznymi. Obraz – autorska wypowiedź na temat wybranego fragmentu rzeczywistości – jest komunikatem, stanowiącym pretekst do kontynuacji dialogu na temat podjęty w treści. Jest interpretacją, pozwalającą na swobodny sposób transferu stereotypowo traktowanych elementów kompozycji do świata, w którym następuje zmiana funkcji z przedmiotowej na podmiotową. Obraz, jak kamień filozoficzny nadaje magii surowości betonu, wydobywając z niego urok dzieła sztuki, pozwalając dostrzec nieoczywiste w oczywistym.