Old tenement houses determine the individual character of old European cities. The functional and formal-plastic typology of the former townhouse reflects the transformation process, carried out with changing utility requirements, discoveries of construction technology, use of new devices, visualised by the stylish evolution of changing aesthetic canons and artistic tastes. The type of tenement house reflected the stages of development of the ancient, medieval, modern and contemporary architecture of the cities of the Old Continent. Natural disasters and destruction of the war lead to the old cities being rebuilt, introducing modifications to the appearance and technical as well as functional improvements. A separate chapter in the history of tenement houses, located within the cities designated on the basis of medieval location acts, defines trends of our time to create the modern archetype of old tenement house, combined with reconstructed, most valuable in terms of artistic solutions of facades that were not rebuilt after the ravages of World War II .
Kamienica staromiejska określa indywidualny charakter starych miast europejskich. Typologia funkcjonalna i formalno-plastyczna dawnego domu miejskiego odzwierciedla proces przekształceń, dokonywanych przy zmieniających się wymaganiach użytkowych, odkryciach technologii budowlanych, zastosowaniu nowych urządzeń, uwidocznionych przez ewolucję stylową zmieniających się kanonów estetycznych i upodobań artystycznych. Typ kamienicy odzwierciedlał etapy kształtowania się starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej architektury miast Starego Kontynentu. Kataklizmy naturalne i zniszczenia wojenne skłaniały do odbudowy dawnych miast, wprowadzając modyfikacje wyglądu oraz udoskonalenia techniczne i funkcjonalne. Odrębny rozdział historii kamienic, zlokalizowanych w obrębie miast wyznaczonych na podstawie średniowiecznych aktów lokacyjnych, określa tendencje naszych czasów do tworzenia współczesnego archetypu kamienicy staromiejskiej, zestawianej z rekonstruowanymi najcenniejszymi pod względem artystycznym rozwiązaniami fasad, które nie zostały odbudowane po zniszczeniach II wojny światowej.