Pokonywanie barier urbanistycznych : współczesne przykłady przekształceń rejonów dróg szybkiego ruchu w obszarach miejskich
Wariant tytułu
Overcoming urban barriers : contemporary examples of transformations of areas around expressways in urban regions
Autor
Dudzic-Gyurkovich, Karolina
Promotor
dr hab. inż. arch. Anna Agata Kantarek, prof. PK
Data wydania
2018
Data obrony
28.11.2018
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
przestrzeń publiczna, drogi tranzytowe, bariera urbanistyczna
public space, transit vehicular routs, urban barrier
Abstrakt
Rozprawa doktorska podejmuje problematykę przekształceń terenów przyległych do tras transportu kołowego o charakterze tranzytowym w obszarach zurbanizowanych. Celem pracy jest określenie roli, jaką odgrywają przekształcenia barier urbanistycznych, w szczególności tworzonych przez układy transportu kołowego o charakterze tranzytowym, w procesach poprawy jakości tkanki miejskiej.
Przeprowadzono badania o charakterze teoretycznym i empirycznym. Przebadano wybrane przypadki przekształceń takich barier zrealizowane na obszarze Metropolii Barcelońskiej. W każdym z przypadków poddano ocenie m.in. konfigurację przestrzenną rozwiązania oraz możliwości i kierunki powiązań pieszych. Udowodniono, że bariery związane z ciągami komunikacji kołowej o charakterze tranzytowym mogą zostać pokonane, lub ich oddziaływanie zneutralizowane przy zastosowaniu skutecznych strategii. Podstawowym narzędziem takiej strategii jest utworzenie ogólnodostępnej przestrzeni publicznej, w obrębie której zostają nawiązane połączenia piesze mogące zostać włączone w sieć przestrzeni publicznych miasta.
Zaobserwowane efekty badanych przekształceń dowodzą, że rejony dróg szybkiego ruchu mogą stać się terenami znaczącymi w skali miasta z uwagi na walory kompozycyjne i funkcjonalne. Mogą też uzupełniać i konsolidować sieci przestrzeni publicznych wpływając na podniesienie jakości tkanki miasta. Wnioski oraz stworzona typologia skutecznych rozwiązań mogą okazać się pomocne przy wdrażaniu rozwiązań naprawczych, scalających systemy przestrzeni publicznych w miastach polskich.
The doctoral dissertation discusses the problem of the transformation of areas adjacent to transit vehicular transport routes in urbanised areas.
The aim of the dissertation is determining the role that transformations of urban barriers , in particular, those created by transit vehicular circulation systems, play in the processes of improving the quality of urban tissue. Theoretical and empirical studies were performed. Selected cases of transformations of such barriers were carried out in the area of the Barcelona Metropolis. In each case, the spatial configuration of the solution, as well as possibilities and directions of pedestrian connections were investigated. It has been proven that barriers related to transit routes can be overcome, or their impact neutralized using effective strategies. The fundamental tool of such strategies is the establishment of a generally available high quality public space within which pedestrian connections, which can be linked into the network of the public spaces of a city, are formed. The effects of the investigated transformations that were observed have proven that areas near expressways can become significant areas on the scale of the city due to their compositional and functional assets. They can supplement and consolidate the network of public spaces by exerting influence on the improvement of the quality of urban tissue. It is estimated that the conclusions and the typology of effective solutions that has been developed can turn out to be useful in the implementation of solutions that repair and bind systems of public spaces.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Wydział Architektury
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK