Multisensoryczne przestrzenie publiczne : zasady tworzenia multisensorycznych otwartych stref nauki i rekreacji
Variant of the title
Multisensory public spaces : the principles of multisensory educational and recreational spaces creation
Author
Tota, Paulina
Promoter
dr hab. inż. arch. Mateusz Gyurkovich
Release date
2018
Date of defense
11.09.2018
Publisher
[s.n.]
Language
Polish
Keywords
projektowanie uniwersalne, dostępność, place zabaw, przestrzenie publiczne
universal design, accessibility, playgrounds, public spaces
Abstract
Dla dzieci i młodzieży niewidomych i słabowidzących podstawowym problemem jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju. Współczesna tyflopedagogika w większości realizuje ogólnorozwojowy program przystosowania tej grupy do pełnej socjalizacji w środowisku osób widzących, jednak obok tyflopedagogiki i tyflorehabilitacji istnieje również szereg rozwiązań przestrzennych, które w znaczący sposób mogą przyczyniać się do zwiększenia samodzielności i podniesienia jakości funkcjonowania w środowisku miejskim osób z niepełnosprawnością wzroku. Za szczególnie istotne uważane są właściwie zaprojektowane i wykonane miejskie przestrzenie publiczne, w tym także przestrzenie edukacji i rekreacji. Celem pracy jest określenie bezpośrednich powiązań pomiędzy układem przestrzennym a jego wpływem na ogólną jakość życia, a w szczególności rehabilitację i codzienne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku a także – rozpoznanie przemian i aktualnie wiodących tendencji w projektowaniu szczególnego rodzaju miejskich przestrzeni publicznych, jakimi są multisensoryczne otwarte strefy nauki i rekreacji.
For children and youth with visual impairments, the basic problem is to ensure comprehensive development. Contemporary tyflopedagogy, in the majority, implements a general development program for adapting them to society of sighted people. However, apart from typhlopeagogy and typhlorehabilitation, there are also a number of spatial solutions that can significantly contribute to the increase of independence and improve the quality of living in the urban environment. Suitably designed and realized public spaces, including the spaces of education and recreation, are considered to be particularly important. The aim of thesis is to state the direct links between the spatial system and its impact on the overall quality of life, and in particular the rehabilitation and everyday functioning of children and youth with visual disabilities as well as to recognition transformations and current leading trends in designing a special type of urban public spaces, such as multi-sensory open areas of science and recreation.
PKT classification
640000 Architektura
Department
Faculty of Architecture
License
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Access rights
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK