Modelowanie podziału zadań przewozowych w obszarach zurbanizowanych
Wariant tytułu
Modal split modeling for urban areas
Autor
Birr, Krystian
Promotor
dr hab. inż. Andrzej Szarata, prof. PK
Data wydania
2018
Data obrony
12.07.2018
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
wybór środka transportu, podział zadań przewozowych, modelowanie podróży
mode choice, modal split, travel modelling
Abstrakt
Niniejsza rozprawa doktorska dotyczy problematyki modelowania podziału zadań przewozowych w procesie modelowania podróży. Wykonane analizy wykazały zasadność zastosowania dodatkowych czynników w modelowaniu wyboru środka transportu z uwagi na ich istotny wpływ na jakość modelu dla wybranych motywacji podróży. W pracy zawarto przykładowe modele uwzględniające każdy z analizowanych czynników. Z wykorzystaniem badań heurystycznych oraz wnioskowania rozmytego przeanalizowano możliwość uwzględnienia wpływu działań miękkich, wynikających z polityki transportowej w prognozowaniu podziału zadań przewozowych. Wykazano, że rozbudowa modeli stwarza możliwości wykonania prognoz uwzględniających zmiany w zakresie prognozowanych wartości dodatkowych zmiennych, opisujących uwarunkowania wpływające na wybór środka transportu. Ponadto uwzględnienie dodatkowych czynników w tym czynników jakościowych, związanych z działaniami miękkimi, pozwala na wykonanie analiz zróżnicowanych scenariuszy rozwoju analizowanego obszaru w zakresie polityki transportowej, stopnia rozwoju motoryzacji i innych elementów. W celu przedstawienia praktycznego zastosowania rozbudowanych modeli podziału zadań przewozowych, przedstawiono przykładowe wyniki analiz uwzględniających wybrane modele.
Presented doctoral thesis concerns the issues of modal split modelling in the travel modelling process. The performed analyses showed the validity of using additional factors in the modal split modelling due to their significant impact on the quality of the model for selected travel motivations. The work includes sample models that the research into measures contain each of the analysed factors. To analyse possible impact of taking soft measures resulting from transport policy and to consider the possibility of implementation of the latter in forecasting the modal split, the research into heuristic and fuzzy logics was used. It has been shown that the extension of the models enables to make predictions of the modal split taking into account changes in the range of forecasted values of additional variables, describing the conditions affecting the mode choice. Moreover, considering of additional factors altogether with qualitative factors related to soft measures allows the analysis of different development scenarios of the analysed area in terms of transport policy, the degree of motorization development and other elements. In order to present practical application of extensive models of the division of transport tasks, exemplary results of analyses taking into account selected models were presented.
Klasyfikacja PKT
690000 Transport
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK