Planowanie korytarzy osiedleńczych w oparciu o sieć transportu zbiorowego – przykład pasma Doliny Raby
Variant of the title
Urban development along Raba River valley – planning and densification of metropolitan corridors based on public transport
Author
Spyrka, Wojciech
Promoter
prof. dr hab. inż. arch. Krzysztof Bieda
Release date
2017
Date of defense
25.04.2018
Publisher
[s.n.]
Language
Polish
Keywords
rozwój zrównoważony, miasto regionalne
sustainable development, regional city
Abstract
Praca doktorska dotyczy zagadnień związanych z urbanistyką i planowaniem przestrzennym, a w szczególności wpływu transportu zbiorowego na zabudową wokół stacji. Problematyka powiązania transportu zbiorowego z wielofunkcyjną zabudową wokół stacji została podjęta przez autora w ramach studiów doktoranckich na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, w Zakładzie Kształtowania Przestrzeni Komunikacyjnych A-34. Autor analizuje powiązania między siecią transportową a regionem i społecznościami, dążąc do dostarczenia architektom i planistom w Polsce niezbędnych narzędzi pozwalających powrócić do projektowania tradycyjnych w formie elementów tkanki miejskiej. Obszary takiej wielofunkcyjnej zabudowy cechują się dominującym ruchem pieszym z węższymi ulicami o charakterze zadrzewionych alei miejskich, które zapewniają użytkownikom wykonanie dziennych sprawunków, bliskość przystanku transportu zbiorowego i dzięki rozbudowanej sieci transportu kolejowego łatwe dotarcie do pracy. Istotnym zagadnieniem w pracy jest pojęcie „dostępności”, dotyczące południowych obszarów Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. W pracy przedstawiono strategię rozwojową opartą o nowe centra aktywności zaprojektowane wokół przystanków sprawnego transportu zbiorowego zgodnie z wytycznymi koncepcji TRANSIT-ORIENTED DEVELOPMENT i NEW URBANISM.
This paper deals with urban design and planning issues, in particular problems related to urban transport and its impact on urban development and form. Spatial relationship between Urban Design and Rail Rapid Transit was taken by the author as a part of his doctoral studies in Institute of Urban Design at Cracow University of Technology, Chair Design of Public Spaces for Movement, A-34. Herein, the author delves into the connections between the transportation network and the region and its communities, with the goal to provide tools for architects and urban designers in Poland to return to the basic qualities of older neighbourhoods. Such neighbourhoods have more narrow, tree lined streets, and are organised in grid patterns to provide pleasant opportunities for people to walk to public transport, shopping and work destinations, with satellite communities interconnected by a regional rail system. An important part of this thesis is related to accessibility issues in regard to the southern exurban area of Cracow. This paper proposes a development strategy including new activity centres developed around rail transit stations following the TRANSIT-ORIENTED DEVELOPMENT and NEW URBANISM concepts.
PKT classification
650900 Teoretyczne podstawy planowania przestrzennego i urbanistyki. Współczesne tendencje osadnictwa
640000 Architektura
650000 Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
Department
Faculty of Architecture
License
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Access rights
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK