Krajobrazowe skutki planowania przestrzennego w strefie podmiejskiej Białegostoku po roku 2003
Wariant tytułu
The effects of spatial planning on the landscape in suburban Białystok after 2003
Autor
Tokajuk, Jerzy
Promotor
prof. dr hab. inż. arch. Wojciech Kosiński
Data wydania
2014
Data obrony
30.06.2015
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, krajobraz, strefa podmiejska
local spatial development plans, landscape, suburban area
Abstrakt
Od ponad 10 lat nie obowiązują miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uchwalone przed 1995 rokiem. Od tego czasu rozwój przestrzenny większości gmin w Polsce i zabudowa terenów odbywa się bez planów. Na przykładzie obszaru strefy podmiejskiej Białegostoku możemy powiedzieć, że skutki tej sytuacji dla krajobrazu są katastrofalne. Zabudowa przebiega w sposób żywiołowy i spontaniczny, potęgując zjawisko rozlewania się miasta i oszpecania krajobrazu (zabudowa doliny rzeki Supraśl, terenów Puszczy Knyszyńskiej). Autor stawia główną tezę, że legislacja wprowadzona w Polsce w 1995 roku, która zlikwidowała obligatoryjność sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego przyczynia się od 2003 roku do katastrofy krajobrazowej w gminach. Z badań autora wynika, że gminy podmiejskie nie są zmotywowane do sporządzania planów miejscowych (poza jednym wyjątkiem). O tym świadczy fakt, że znikoma część obszarów tych gmin jest objęta planami - na przykład 0,4% obszaru gminy Zabłudów w 2012 roku. Od czasu reformy systemowej od 1995 roku władze lokalne nie stworzyły i nie uchwaliły prawa miejscowego planowania przestrzennego z powodów finansowych i proceduralnych lub nie były tym zainteresowane. Wyjątkiem jest gmina Choroszcz. Paradoksalnie, plan miejscowy dla całej gminy również nie gwarantuje zachowania ładu przestrzennego i wartości krajobrazowych. Niezbędne są skuteczne regulacje prawne. Krokiem wstecz jest deregulacja zawodu urbanisty. Konieczna jest zmiana ludzkiej świadomości. Wymaga to powszechnej edukacji na rzecz kultury przestrzeni.
For over 10 years the local spatial development plans, created prior to 1995, have not been in force. Since that time spatial development and construction has been done without any plan. Based on the example of the suburban area of Białystok we can say there are tragic consequences of this situation for the landscape. Building development is wild and spontaneous, increasing urban sprawl and catastrophe of the landscape (the Supraśl river valley and the Knyszyn Forest). The main thesis is: “New urban planning law that was introduced in 1995 abolished the necessity for the boroughs to make spatial development plans. Since 2003 it has caused landscape disaster”. The author’s research indicates that the suburban boroughs are not motivated to create local development plans - with one exception. They issue administrative decisions – outline planning decisions. We can see it in the fact that only a small part of their territories is covered by development plans – for example 0.4% in the borough of Zabłudów in 2012. Since the reforms of 1995 the local governments didn’t create and pass a local development law. The exception is the borough of Choroszcz. Paradoxically, even having a local development plans for the whole borough (as is the case with Choroszcz) does not guarantee orderliness and the preservation of landscape value. More effective law is necessary. The deregulation of the town-planner profession is a step backwards, especially in the current situation. We need to change people,s attitudes and awareness. It requires activity for the common education and spatial culture.
Klasyfikacja PKT
650000 Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
Wydział
Wydział Architektury
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK