Temat: tereny gier i zabaw dla dzieci
Zakres czasowy: okres od połowy XIX wieku, kiedy to po raz pierwszy na świecie w sposób formalny wyodrębniono plac zabaw dla dzieci, po czasy współczesne;
Zakres przestrzenny: tereny zabaw dla dzieci w Polsce, dla porównania, zaprezentowano przykłady zagraniczne, głównie europejskie;
Teza badawcza: Z punktu widzenia krajobrazu istnieją trzy tendencje kreowania i realizowania terenów zabaw dla dzieci:
1. tendencja wykorzystująca rozwiązania „naturalne”, propagująca przyrodę, ekologię i idee zrównoważonego rozwoju; kategoria ta obejmuje także rozwiązania naśladujące krajobraz naturalny;
2. tendencja łącząca elementy przyrodnicze i kulturowe, będąca formą pewnego kompromisu pomiędzy naturalnością a sztucznością, które to cechy mogą się objawiać w rodzajach zastosowanych materiałów i rozwiązań formalnych;
3. rozwiązania sztuczne, pozbawione lub znacznie ograniczające aspekty przyrodnicze, sprowadzające je do absolutnego minimum, a często zupełnie je pomijające; wykorzystujące tylko materiały sztuczne, a nierzadko w całości rozgrywające się poza rzeczywistością przyrodniczą.
Wnioski: 1. Tereny zabaw dla dzieci od zawsze różniły się pod względem funkcji, konstrukcji i formy. Zróżnicowanie to opiera się na zmiennym udziale elementów naturalnych. Najczęściej spotykanymi placami zabaw są miejsce złożone, zawierające zarówno elementy naturalne jak i te stworzone przez człowieka.
2. Żadnej ze zdefiniowanych tendencji projektowych nie jesteśmy w stanie zatrzymać. Każda z nich rozwija się i ewoluuje. Należy zatem je doskonalić i ukierunkowywać w taki sposób, aby sprzyjały optymalnemu rozwojowi dzieci, a także aby były miejscami atrakcyjnymi z punktu widzenia planowania krajobrazu miast i mniejszych miejscowości.
Subject: playgrounds for children
Range of time: playgrounds which were built since the middle of 19th century, when the first playground was formally separated, until nowadays
Range of space: is generally limited to playgrounds in Poland, but for comparison there were presented several examples from other countries, mainly from Europe
Thesis: From the perspective of landscape, there are three tendencies in designing playgrounds:
1. tendency which refer to natural solutions, propagate nature, ecology and sustainable development; this category includes also solutions which imitate natural landscape;
2. tendency which combine natural and cultural elements, a form of compromise between naturalness and artificiality, which manifest itself in usage of different materials and formal solutions;
3. artificial solutions, with no link to the nature - in aspect of material and landscape.
Conclusions: 1. For many years places for children’s play have differed with respect of function, construction and form. This differentiation was connected with the kind of material, which the playground’s elements are made of. Most of contemporary playgrounds include elements of natural and artificial.
2. It is not possible to stop any of these three tendencies. Their development is still in progress. This diversity with respect of function, construction and form is good thing. It is necessary to control it and direct properly. Playgrounds are designing for children and they should be favorable for optimal development of child.