Podejścia marketingowe w planowaniu przestrzennym - na przykładzie wybranych miast i gmin województwa lubelskiego
Variant of the title
Marketing approach in land-use planning - based on the example of selected cities and municipalities of Lublin Province
Author
Polska, Anna
Promoter
prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew K. Zuziak
Release date
2013
Date of defense
10.12.2013
Publisher
[s.n.]
Language
Polish
Keywords
marketing urbanistyczny, planowanie przestrzenne
urban marketing, land-use planing
Abstract
W pracy podjęto problem wyrażający się w pytaniu jak rozwiązywać w praktyce planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego konflikt między stosowaniem technik marketingowych, a ich podporządkowaniem zasadom ładu przestrzennego i równoważenia rozwoju. Poszukując rozwiązania tego problemu autorka przeprowadziła badania na płaszczyźnie teoretycznej i empirycznej. Badania dotychczasowego dorobku naukowego i przykładów dobrej praktyki dają podstawę do stwierdzenia, że stosowanie podejść marketingowych w polityce przestrzennej może przynosić sukces, a z drugiej strony wciąż nie opracowano kompleksowej teorii naukowej marketingu urbanistycznego. Badaniom empirycznym autorka poddała pięć gmin z obszaru województwa lubelskiego, w tym trzy miejsko-wiejskie i dwie urbanizujące się gminy wiejskie. Przeprowadzone analizy polegały na wielokierunkowym porównaniu potencjałów przestrzennych z możliwościami instrumentalizacji procedur planistycznych oraz poza przestrzennymi uwarunkowaniami działalności władz gminnych Wdrażanie marketingu w planowaniu gminnym wymaga określenia zasad atrakcyjności jednostek terytorialnych. Wymaga także określenia najważniejszych zasad, metod i organizacji planowania. Wykazano prawdziwość hipotezy, że możliwe jest wdrażanie podejść marketingowych do warsztatu planistycznego pod warunkiem ścisłego zachowania zasad planowania, w tym szczególnie ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju.
The thesis addresses the problem of how to practically solve a conflict in land-use and urban planning between the application of marketing techniques and their strict adherence to the principles of proper land management and sustainable development. Searching for a solution to this problem the author conducted a study at the theoretical and empirical level. The analysis of the existing academic achievements and appropriate practices provides a basis to conclude that the use of marketing approaches in spatial policies can be successful. On the other hand however, a comprehensive theory of urban marketing still needs to be developed by scientists. For the purpose of empirical research, five municipalities from Lublin Province have been analysed, including three urban-rural and two rural municipalities undergoing the process of urbanisation. The carried out analyses focused on multidimensional comparison of spatial potentials with the possibilities of planning procedures instrumentation as well as non-spatial determinants of municipal authorities' activities. mplementing marketing in the commune planning requires determining principles of attractiveness of regional units. It also requires determining important principles, methods and the planning organization. The research has also verified the hypothesis that it is possible to implement marketing approaches in the planning practice on condition that strict observing planning 270 principles, especially those related to proper land management and sustainable development, are maintained.
PKT classification
650000 Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
Department
Faculty of Architecture
License
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Access rights
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK