W pracy przedstawiono badanie problemów związanych z powstawaniem kondensatu w układzie wylotowym, jego emisją do otoczenia i jego oddziaływaniem na elementy konstrukcyjne układu wylotowego oraz na środowisko naturalne. Wyjaśniono zjawiska tworzenia się kondensatu w układzie wylotowym silnika, przeprowadzono badania symulacyjne i badania doświadczalne. Dokonano identyfikacji składu chemicznego kondensatu wydzielającego się w układzie wylotowym silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym w różnych warunkach pracy oraz podczas zasilania silnika różnymi paliwami. Określano wpływ kondensatu na trwałość elementów układu wylotowego silnika i jego wpływ na środowisko naturalne. Opracowano wytyczne dla metod i warunków prowadzenia znormalizowanych badań stanowiskowych układów wylotowych w aspekcie powstawania kondensatu. Sformułowano odpowiednie wnioski.
The work presents investigations on exhaust gas condensate creation in the exhaust system, its evacuation in to the environment and influence on the exhaust system components and environment. The phenomenon of exhaust gas condensation in the engine exhaust system was explained, simulation studies and experimental researches on this topic were carried out. The chemical composition of the exhaust gas condensate collected from various engines, for different fuel qualities and working conditions were identified. The influence of the exhaust gas condensate on the durability of the engine exhaust system and environment was defined. Guidelines for standardization of the methods and conditions of engine exhaust system bench tests in terms of exhaust gas condensation were elaborated. In the final part of the work appropriate conclusions have been created.
Klasyfikacja PKT
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
370900 Podstawy budowy maszyn
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK