Rozwój przestrzenny i architektura Skawiny w XIX i w 1 połowie XX wieku
Wariant tytułu
The spatial development and architecture of Skawina in the 19ᵗʰ and the first half of the 20ᵗʰ century
Autor
Krupa, Michał
Promotor
prof. dr hab. inż. arch. Jacek Gyurkovich
Data wydania
2011
Data obrony
04.06.2012
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
rozwój przestrzenny miasta, architektura XIX wieku, Skawina
the spatial development of town, architecture of the 19ᵗʰ century, Skawina
Abstrakt
Praca doktorska dotyczy rozwoju przestrzennego i architektury Skawiny w XIX i 1 połowie XX wieku. Praca ma na celu przybliżenie i kompleksowe opracowanie historii budownictwa oraz rozwoju przestrzennego miasta Skawiny w wieku XIX i 1 połowie XX.
W pracy udowodniono tezę, iż rozwój przestrzenny Skawiny w XIX i 1 połowie XX w. spowodowany procesami uprzemysłowienia nie zniszczył średniowiecznego układu urbanistycznego miasta, które podlegało własnym prawom przemian oraz modernizacji wynikających z potrzeb cywilizacyjnych i funkcjonalno - przestrzennych. Szczególnie istotne dla rozwoju Skawiny wydaje się być przeprowadzenie w 1884 roku linii kolejowej, łączącej Kraków z Oświęcimiem (przez Skawinę), która stanowiła bodziec do rozwoju przemysłu.
W pracy przeprowadzono także inwentaryzację stanu skawińskich zabytków, szczególnie w obszarze budownictwa mieszkaniowego (drewnianego i murowanego).
The thesis concerns the spatial development and architecture of Skawina in the 19ᵗʰ and the first half of the 20ᵗʰ century.
The aim of the study is presenting and elaborating the history of architecture and spatial development in Skawina in the 19ᵗʰ and the first half of the 20ᵗʰ century.
The thesis has proved that the spatial development of Skawina in the 19ᵗʰ and the first half of the 20ᵗʰ century, determined by process of industrialization, didn’t destroy medieval urban layout which underwent transformation and modernization connected with civilisational, functional and spatial needs.
Particularly important for development of Skawina was construction of the railway joining Krakow and Oswiecim (via Skawina) in 1884. It was the impulse for development of industry in the town.
The study includes the inventory of condition of Skawina’s monuments, particularly in the range of housing (wooden and brick).
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
640200 Historia architektury. Zabytki architektury. Twórcy
Wydział
Wydział Architektury
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK