W pracy omówiono wpływ warunków eksploatacji pojazdu na zmianę właściwości tribologicznych oleju silnikowego w kontekście zmian spektrometrycznych tego oleju. Praca składa się z dziewięciu rozdziałów. Obiektem badań był olej silnikowy eksploatowany w ciągniku siodłowym VOLVO. Aby uzyskać jak najwięcej informacji o oleju badania przeprowadzono z wykorzystaniem różnych metod i urządzeń. Badania stanowiskowe przeprowadzone na testerze T-05, spektometria w podczerwieni, oraz analiza trwałości oparta na programie komputerowym Weibull ++7 pokazują nam różnice w właściwościach tribologicznych pomiędzy pobranymi próbkami oleju silnikowego syntetycznego, a próbkami oleju silnikowego mineralnego. W prezentowanej pracy skupiono się przede wszystkim na badaniu: współczynnika tarcia, odporności na zacieranie, zużycia ściernego oraz badaniu lepkości w odniesieniu do różnych przebiegów pojazdu.
This thesis discusses the impact of vehicle operating conditions on the change the tribological properties of engine oil in the context of spectrometric changes of the oil. This thesis consists of nine chapters.The object of the study was motor oil used in VOLVO road tractor. To obtain as much information on the oil as possible, the research was conducted using various methods and devices. Bench tests carried out on T- 05 tester, infrared spectrometry and a sustainability analysis based on Weibull ++7 software reveal the differences in tribological properties of the retrieved samples of synthetic motor oil and mineral motor oil. In this thesis the focus is primarily put on the study of the coefficients of friction, resistance to scuffing, abrasion and viscosity and the study of the different runs of the vehicle.
Klasyfikacja PKT
690000 Transport
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK