Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego
Wariant tytułu
Influence of thermal deformations of new type brake inserts on the work of shoe-brake of rail vehicle
Autor
Urbańczyk, Paweł
Promotor
dr hab. inż Paweł Piec, prof. PK
Data wydania
2010
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
W pracy zaprezentowano nową konstrukcję żeliwnej wstawki hamulcowej – wstawkę segmentową. Może ona być stosowana w pociągach dla prędkości do 160 km/h.
Największą korzyścią z zastosowania tego typu wstawek jest zmniejszenie odkształceń cieplnych wstawek, poprawa skuteczności hamulca i zmniejszenie wpływu wilgoci na skuteczność hamulca. Dodatkową korzyścią powinno być zmniejszenie zużycia wstawek.
Zaprezentowano wyniki przykładowych obliczeń numerycznych rozkładu nacisków jednostkowych w strefie tarcia dla nowych i zużytych wstawek tradycyjnych.
Przedstawiono wyniki analizy rozkładu temperatury pary ciernej wstawka – koło w oparciu o publikacje międzynarodowe, wyniki komputerowych symulacji firmy Knorr-Bremse i wyniki badań przeprowadzonych na Politechnice Krakowskiej.
Opisano formy zużycia i uszkodzeń wstawek hamulcowych zaobserwowane podczas badań eksploatacyjnych dwóch pociągów złożonych, każdy, z dwóch zespołów trakcyjnych.
Przedstawiono metodykę i wyniki badań ruchowych hamulca wagonu towarowego przeprowadzonych w celu określenia skuteczności hamulca oraz metodykę i wyniki badań odporności hamulca na obciążenia cieplne. Badania przeprowadzono dla wagonów wyposażonych w tradycyjne wstawki żeliwne.
Zaprezentowano procedurę, program i wyniki stanowiskowych badań tradycyjnych wstawek żeliwnych i nowego typu wstawek segmentowych.
Dla nowego typu segmentowych żeliwnych wstawek hamulcowych stwierdzono zmniejszenie odkształceń cieplnych, zmniejszenie wpływu wilgoci na skuteczność hamulca i poprawę skuteczności hamulca w porównaniu do wstawek tradycyjnych.
In the dissertation the new construction of cast-iron brake insert - segmented brake insert - is presented. This insert can be used in trains trains travelling at max speed 160 km/h.
The greatest benefit of using this inserts is reduction of thermal deformations of insert, improvement of brake efficiency and decrease of influence of wet conditions on the brake efficiency. Additional benefit is reduction of brake insert friction-wear.
There are presented the results of exemplary numerical calculations of distribution of unit pressures in the friction area for new and worn-out traditional cast-iron brake shoe.
We can find the analysis of the temperature of friction pair insert – wheel based on the international publications, results of the Knorr-Bremse computer simulations and on the results of researches performed on the Cracow University of Technology.
There are described the forms of damages and wears of brake inserts during the exploitation tests made for two passenger trains consisting, each of them, of two electric motor units.
We can find the methodology and the results of slip- tests of freight car made for checking the braking power of car and the methodology and the results of energy limits test made for the freight car equipped with traditional cast-iron brake inserts.
There are presented procedure, program and the results of bench test made for traditional brake inserts and for new type segmented cast-iron brake inserts.
The reduction of thermal deformations, decrease of influence of wet conditions on the brake efficiency and improvement of brake efficiency are noticed for new type segmented cast-iron brake inserts.
Klasyfikacja PKT
372319 Środki transportu szynowego. Tabor kolejowy
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK