Celem pracy jest odnalezienie i pokazanie nurtu tendencji minimalistycznych w architekturze domów jednorodzinnych oraz próba określenia cech formalnych domów jednorodzinnych, które pod wpływem tendencji minimalistycznych powstały. W tym celu wybrano i zanalizowano dzieła zrealizowane, projekty architektoniczne, oraz prace teoretyczne architektów i teoretyków, a także prace i myśli z zakresu innych sztuk. Opracowanie jest poprzedzone Wprowadzeniem, w którym została przedstawiona geneza i charakterystyka terminu „minimalizm” w sztuce i w architekturze; pokazano idee, które miały wpływ na tendencje minimalistyczne w architekturze współczesnej oraz przedstawiono współczesne tendencje minimalistyczne, prezentując miejsca i twórców. W głównej części pracy starano się pokazać, że dla twórców omawianych domów jednorodzinnych wybór języka minimalistycznego jest efektem poszukiwań istoty, esencji, cech fundamentalnych tej grupy typologicznej. Wspólność idei znajduje potwierdzenie w domach jednorodzinnych, które stały się przedmiotem podjętych studiów. Zaproponowano systematykę obiektów w czterech rozdziałach, zatytułowanych: Prostota, Pustka, Porządek, Introwersja, które odzwierciedlają wyodrębnione idee i cechy charakterystyczne.
The aim of the research is to find and show stream of minimalistic tendencies in architecture of one-family houses and is an attempt to define some formal features of one-family houses by minimalistic tendencies influenced. To this end, analyzed have been built objects and architectural projects, theoretical works of architects and theoreticians as well as works and thoughts from other discipline of arts. The research is preceded by Introduction, in which - genesis and description of term ‘minimalism” in art and architecture, ideas that have been influential to contemporary minimalistic tendencies, than developed minimalistic tendencies in architecture - places and creators - has been presented. The main part of dissertation was an attempt to show that for creators of discussed one-family houses the choice of minimalistic language is the result of searching for essence and fundamental features of this typological group. Unity of idea is confirmed by chosen houses. The systematic of four chapters was proposed, entitled: Simplicity, Emptiness, Order, Introversion, these reflect ideas and characteristic features, highlighted in analyses of the objects.