Niezawodność funkcjonowania skrzyżowania z sygnalizacją w warunkach zmiennego natężenia nasycenia
Wariant tytułu
Reliability of signalized intersection operation at variable saturation flows
Autor
Ostrowski, Krzysztof
Promotor
prof. dr hab. inż. Marian Tracz
Data wydania
2010
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
W pracy przedstawione zostały analizy badań empirycznych dotyczące zmienności natężeń nasycenia w cyklach sygnalizacyjnych w stanach nasycenia ruchem oraz analizy symulacyjne niezawodności funkcjonowania pasa ruchu. Zidentyfikowano istotny wpływ warunków pogodowych, zachowań kierujących pojazdami na początku sygnału zielonego, cech geometrycznych i położenia skrzyżowań, oraz struktury rodzajowej ruchu na zmienność wyjściowej wartości natężenia nasycenia. Wykazano, że wskutek występujących niekorzystnych warunków pogodowych następuje znaczna redukcja natężeń nasycenia (nawet o 20%), co przekłada się na obniżenie przepustowości pasów ruchu. Wyznaczono równania regresji dla szacowania wyjściowej wartości natężeń nasycenia dla wlotów jednopasowych i wielopasowych z relacją na wprost. Analizy empiryczne posłużyły do budowy modelu symulacyjnego i analiz niezawodności funkcjonowania pasa ruchu. Analizowano okresy niezawodnego funkcjonowania pasa ruchu od momentu wystąpienia kolejek pozostających do momentu osiągnięcia ich krytycznych wartości oraz zmienność czasu trwania zatłoczenia. Analiza niezawodności odnosiła się do symulowanych nasyconych ruchem szczytów ruchowych na wlotach skrzyżowania z sygnalizacją. Bazując na funkcji niezawodności zaproponowano dodatkowe poziomy swobody ruchu dla oceny warunków ruchu w stanach nasycenia. Metodę zastosować można również do celów planistycznych związanych z polityką komunikacyjną miast.
In the dissertation the autor presents empirical research analysis of saturation flow variability in traffic signal cycles during periods of congestion. The purpose of this study was investigation of impacts of unfavorable weather conditions on the efficiency and reliability of the entry lanes operation. As a result, weather conditions and factors related to: driver's behavior at the beginning of green signal, geometrical characteristics and location of the intersection, have been recognized as important in the saturation flow estimation. It was proved, that unfavorable weather conditions reduce significantly saturation flows (even by 20%), what in turn decreases capacity of traffic lanes. For practical applications the autor built multiple regression equations to estimate basic saturation flow for one- and multi-lane entries with straight movement. The dissertation includes also applications of the theory of reliability. Evaluation of reliability is related to simulated traffic situations in congestion state for each of n peak periods (min. 30) and critical lengths of queue. Based on results of empirical research and saturation flow analyses, simulation model of one lane with traffic signals was built. Relying on the reliability function additional levels of service for the congestion state have been determined. The approach can be also applied to transportation planning and policy in cities.
Klasyfikacja PKT
630000 Budownictwo
692200 Transport samochodowy
652700 Sieć dróg komunikacyjnych
812500 Teoria niezawodności. Teoria eksploatacji systemów
690000 Transport
650000 Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
810000 Teoria systemów. Cybernetyka. Prakseologia
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK