Wpływ wybranych procesów technologicznych na zużycie frettingowe w modelu połączenia zestawu kołowego wagonu
Wariant tytułu
Effect of some finishing technological processes on fretting wear in model of wheel set joint of car
Autor
Kowalski, Sławomir
Promotor
dr hab. inż. Stanisław Guzowski, prof. PK
Data wydania
2010
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Fretting jest jednym z procesów niszczenia warstw wierzchnich elementów maszyn w wyniku oscylacyjnego ślizgania o małej amplitudzie elementów będących w styku. Na rozwój tego zużycia szczególnie narażone są połączenia wciskowe. Przykładem zużycia frettingowego w połączeniu wciskowym jest m.in. połączenie koło-oś zestawu kołowego pojazdu szynowego. Dotychczasowe wyniki badań nad zużyciem frettingowym wskazują, że procesem inicjującym rozwój zużycia frettingowego w połączeniu wciskowym jest przede wszystkim adhezja. Jednym ze sposobów ograniczenia zjawiska adhezji, jest zwiększenie twardości powierzchni. W pracy przedstawione zostały wyniki badań wpływu wybranych procesów obróbki wykańczającej powierzchni: rolkowanie, azotowanie, hartowanie powierzchniowe i molibdenowanie, na rozwój zużycia frettingowego w połączeniu wciskowym. Badania laboratoryjne wykazały, że zastosowanie powyższych obróbek (z wyjątkiem rolkowania) zdecydowanie ogranicza rozwój zużycia frettingowego w połączeniu wciskowym.
Fretting is a one of the processes of machine surface layer destruction resulting from low-amplitude oscillatory sliding of elements in contact. Especially negative-allowance are exposed to this kind of wear. An example of the fretting wear in a negative-allowance connection is the wheel axle connection of wheeled rail vehicle, among the others. Results of previous fretting wear tests show that the process of fretting wear within negative-allowance connection is mainly adhesion. One of the methods of adhesion reduction is enhancement of surface hardness. The dissertation presents results of influence tests for chosen final surfacing processes; roller finishing, nitrogen hardening and molybdenum hardening, on development of fretting wear within negative-allowance joint. Laboratory tests showed that implementation of the above-mentioned processing (apart from roller finishing) definitely limits development of fretting wear within negative-allowance joint.
Klasyfikacja PKT
690000 Transport
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK