Praca zawiera pięć rozdziałów. Pierwszy przedstawia analizę postawionego problemu na podstawie literatury kierunkowej i doświadczeń produkcyjnych. Drugi rozdział przedstawia podsumowanie dotychczasowego stanu wiedzy oraz cel pracy, którym jest identyfikacja wpływu wybranych parametrów obwodowego, poosiowego (wzdłużnego) szlifowania ściernicami typu GF i TGP wałków ze stali stopowej, konstrukcyjnej, przeznaczonej do wyrobu sprzętu szczególnie obciążonego na stan warstwy wierzchniej powierzchni obrabianej i zawiera tezę, że zastosowanie ściernic typu TGP w procesie obwodowego, poosiowego szlifowania wałków ze stali stopowych, konstrukcyjnych, przeznaczonych do wyrobu sprzętu szczególnie obciążonego, powoduje istotne zmiany wartości wskaźnika Bp energetycznego oddziaływania CPS na powierzchnię obrabianego wałka, co skutkuje tworzeniem nowej jakości stanu warstwy wierzchniej powierzchni obrabianej w porównaniu do powierzchni przeszlifowanych ściernicami typu GF. Rozdział trzeci szczegółowo opisuje własne badania doświadczalne autora. Czwarty przedstawia model symulacyjny wpływu nastawnych parametrów szlifowania na wskaźnik gęstości pracy wykonanej przez czynną powierzchnię ściernicy w strefie szlifowania. Ostatni rozdział podaje wnioski końcowe o charakterze poznawczym, utylitarnym oraz dotyczące dalszych, możliwych kierunków badań. W rozprawie w pełni potwierdzono tezę pracy.
Doctor's dissertation under title "Effect of grinding parameters on the surface layer rollers state treated grinding wheels type GF, TGP" contains five chapters. The first chapter presents an analysis problem, stated on speciality literature and production experiences. The analysis contained the characteristic of construction steel alloys, intended for the manufacture load-carry ability equipment, circuital and axis rollers grinding kinematics, construction and performance characteristics grinding wheels GF contained abrasive TGP types and parameters treatment influence on the surface layer workpiece condition. The second chapter summarizes the current state of knowledge and the thesis objective, which is to identify the selected parameters of circuital and axis rollers grinding using wheels alloy constructional steel rollers GF and TGP types, intended for the manufacture load-carry ability equipment, on the top surface layer and thesis that using of TGP-type wheels in a process vause a significant change in index value Bp of the energetic interaction CPS on the surface of treated roller. Thereby the following creating a new quality top surface layer of treated surface, comparing to the surface regrinding with grinding wheels GF type. The third chapter describes, in details, experimental author own study's. The fourth chapter describes the simulation model of the impact adjustable grinding parameters on energy density index. The last fifth chapter contains cognitive conclusions, utilitarian and future lines of research continuations possibilities. In the dissertation fully confirmed the thesis.